kans dat statistisch gemiddelde ook het werkelijke aantal is?

Als er laten we zeggen over een periode van 10 jaar gemiddeld 30.000 kinderen per jaar worden geboren, hoe groot is dan de kans dat er ook werkelijk 302.000 worden geboren?

Toegevoegd na 58 seconden:
niet 302.000 maar 30.000 bedoel ik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
gvrox
11 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag verkeerd stelt: dat gemiddelde reken je uit door het totaal aantal te delen door het aantal jaren. Dus als er 300.001 kinderen waren geboren in die 10 jaar dan was het gemiddelde 30.000,1 per jaar. Of vraag je je af wat de kans is dat in de 10 jaren daarna (na de meting dus) exact 300.000 kinderen geboren zijn ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het probleem van gvrox niet zo goed. Misschien mis ik iets. Ik wilde juist de reactie plaatsen dat ik het een heel grappige en creatieve vraag vond. Van mij krijg je een stem voor "Goeie Vraag!"
gvrox
11 jaar geleden
De vraag is hoe je aan dit gemiddelde kwam; als dit het werkelijke aantal gedeeld door het aantal jaren was, dan is het per definitie zo dat het gemiddelde maal aantal jaren het werkelijke aantal oplevert. Ik denk dat de achterliggende vraag meer iets is als "als je 1000 keer een munt opgooit, wat is dan de kans dat er exact 500 keer 'kop' gegooid is".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongv. 0.0023032879317818 denk ik --> 0,2 %
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gvrox Ik denk dat ik de TS bedoelt dat als gemiddeld over 10 jaar 30000 kinderen worden geboren, hoe groot dan de kans is dat in een jaar er ook daadwerkelijk precies 30000 kids worden geboren. Maar dit kunnen we niet berekenen omdat we geen SD hebben.

Het beste antwoord

In dit proces vinden er een aantal gelijkwaardige gebeurtenissen plaats (geboortes) die op zich onafhankelijk van elkaar zijn. Één geboorte vereist niet een andere of iets dergelijks.
Misschien kunnen we dit beschouwen als poisson proces? In ieder geval het beste wat we kunnen zonder gegeven σ.

Nu, zijn er gemiddeld 30 000 geboortes per 10 jaar. Met andere woorden λ = 30 000.
Poisson: σ = sqrt(λ) (omdat var = lambda)

Nu: λ = μ = 30 000 & σ = λ^0.5 = 173

Dan is de kans dat er precies 30 000 kinderen worden geboren gelijk aan:
P(X = 30 000) = [ (30 000)^ (30 000) / (30 000!) ] * e^(-30 000) = approx[GR]. 0.0023032879 --> 0,230 %

Toegevoegd na 3 minuten:
Een continue benadering (met bijgenomen discretie zoals voorgesteld) hiervan geeft overigens 0,002306 ... .
Berk.:
P( 29 999.5 < X < 30 000.5 ) = normcdf(bound1,bound2, 30 000, 173)
in pc-notatie ;p

Aangenomen dat var = 173.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het aantal geboren kinderen per jaar is een normaal verdeling (gaussverdeling), met een verwachtingswaarde van 30.000. Echter om er aan te rekenen heb je ook de standaarddeviatie nodig: als er minimaal 29.950 en maximaal 30.050 per jaar geboren worden is de kans op exact 30.000 groter dan bij een spreiding tussen de 0 en 60.000.
Vervolgens kan de kans op exact 30.000 berekend worden met de theorie van een "discrete stochastische variabele" (discreet, want er wordt altijd een geheel aantal kinderen geboren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat er precies 30.000 kinderen in een jaar worden geboren is m.i. oneindig klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het serieus wilt aanpakken, moet je inderdaad de variantie of standaardafwijking kennen.
Hoe dan ook, de kans dat het exacte aantal 30.000 zal zijn is weliswaar niet "oneindig klein"(= uitgesloten), maar zal wel erg klein zijn. De kans dat een baby op exact de uitgerekende datum wordt geboren zal beduidend groter zijn...