Wat is het verschil tussen overlap-and-add en overlap-and-save?

Beide algoritmen dienen om een zeer lang (mogelijk oneindig) signaal te kunnen bewerken met een eindige filterkernel en beide leveren tussentijds blokken met oplossingen.

Wat is een goede reden om voor de een of de ander te kiezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Het antwoord zit hem reeds in de naam. Bij OA wordt in iedere iteratie de overlap opgeteld, terwijl dit in OS wordt nagelaten. Het zogenaamde "saven" gebeurd in de praktijk niet, waardoor de daadwerkelijke implementatie van OS vaak sneller is dan OA. Qua orde maakt het geen verschil.
De specifieke toepassingsgebieden voor beide algoritmen kennen subtiele verschillen, welke worden verduidelijkt in de presentatie hand-outs achter onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg hieruit het gevoel dat OS alleen toegepast kan worden op (pseudo)periodieke signalen. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal waar je dat uit opmaakt. In principe zijn zowel OS als OA in staat om de convolutie berekening tussen een willekeurig oneindig lang signaal en een FIR filter te versnellen. Echter, wanneer een signaal pseudo periodiek of zelfs periodiek is, zal de hoeveelheid rekenwerk eindig worden.