Zijn er handige trucjes om priemgetallen te vinden?HELP

Allemaal te vinden onder de 200. Heb morgen een toets maar wil je niet afkijken gewoon door simpele trucjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
11.6K

Antwoorden (2)

Leer ze uit je hoofd, dat gaat het snelste: 2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47 53 59 61 67 71 73 79 83 89 97 101 103 107 109 113 127 131 137 139 149 151 157 163 167 173 179 181 191 193 197 199

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kun je ook bedenken dat het behalve 2 en 5 alleen met de eindcijfers 1, 3, 7 en 9 kan zijn als je boven de 10 komt, onder de 10 is het dus 2, 3, 5, en 7) en dan niet de getallen die deelbaar zijn door 3 en dan kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, dat is OOK een goede tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geen goed antwoord, de vraag is hoe je ze kan vinden. -1. Komt nog bij dat het menselijk geheugen niet feilloos is, dus als je weet hoe je ze kunt vinden, is dat veel waardevoller. 'Was 169 nou wel of niet een priem?' Ook onthoud je ze tot een willekeurig maximum (200), stel je wilt de eerste priem boven de 250, wat doe je dan? Tsja die heb je niet uit het hoofd geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was wel degelijk onder de 200 en ook heb ik een systeem toegevoegd om het te leren.
Met de zeefvan Eratosthenes

1) Maak een lijst van alle getallen van 2 tot een zelf te kiezen maximum.
2) Kies het kleinste getal uit de lijst.
3) Streep alle veelvouden van het gekozen getal door (maar niet het getal zelf).
4) Kies het volgende getal uit de lijst en ga verder met stap 3.

De getallen die op deze manier overblijven zijn alle priemgetallen tot het maximum.
De procedure kan op enkele manieren versneld worden.
1) Het heeft geen zin in stap 4 een getal te kiezen dat al doorgestreept is, want alle veelvouden daarvan zijn al doorstreept.
2) Men kan met doorstrepen beginnen met het kwadraat van het gekozen getal. Alle kleinere veelvouden zijn al doorstreept.
3) Is het gekozen getal groter dan de wortel uit het maximum, dan is de procedure voltooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de procedure enorm versnellen door te beginnen met dat 2 en 5 een priemgetal zijn en 1 niet en ALLE daaropvolgende even getallen niet en alle getallen die eindigen op een 5 ook niet. Dat scheelt al heel wat schrijven bij 1 en wegstrepen bij 3