De algemene formule voor een rechte regressielijn is y=ax+b
a geeft de helling van de lijn aan. Die kun je berekenen door het verschil in y-waarden van twee punten op de lijn te delen door het verschil tussen de bijbehorende x-waarden.

b kun je aflezen uit de grafiek door de y-waarde van het snijpunt met de y-as te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een lineaire regressie probeer je een lijn te schatten door een wolk met punten, dit meestal zodanig dat het kwadraat van de verschillen (y waarde op de lijn v.s. werkelijke waarde) zo klein mogelijk is.

Met wat wiskunde kan je uit de de x en y-waardes van de puntenwolk de parameters voor deze regressie berekenen.

Voor een afleiding van de formules moet je maar in een goed wiskundeboek kijken, maar als je de formules uit de
afbeelding gebruikt zou het moeten lukken om de lineaire regressie te bepalen en een lijntje door een puntenwolk te tekenen.