Hoe los ik dit op: Raaklijn y = ax+b punt(4,4) wordt y = a(x-4)+4?

Ik ben bezig voor een java applicatie en ik moet dus de raaklijnen bepalen aan de cirkel met vergelijking x^2+y^2=4 die gaan door het punt P=(4,4)
Nu is de eerste stap die ik moet doen y =ax+b door (4,4)
Maar hoe kom ik kom ik dan aan y=a(x-4)+4???
Dit is het enigste wat ik moet weten. Volgens mij is het een hele simpele stap maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Alvast bedankt,
Engin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

de lijn y=ax+4 gaat door het punt (0,4) maar je weet nog niet de helling.

Door x te vervangen door x-4 doe je een translatie (grafiek schuift 4 naar rechts) Hierdoor wordt dit punt (0,4) op de grafiek verplaatst naar (4,4).

Dus met y=a(x-4)+4 heb je er al voor gezorgd dat je lijn door punt P gaat.

Ik neem aan dat je de rest wel uitkomt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de letter a in y=ax+b geeft de helling van de grafiek aan. Door de formule te differentiëren/de afgeleide te berekenen. En vervolgens de x waarde in te vullen komt daar de waarde van a uit. Dus y=4, x=4 en a heb je net berekend en dan kan je b uitrekenen.