Wat zijn de rekenregels van het getal e?

De rekenwijze van euler
voorbeeld:

3 x e^2x-1 = 8

Mijn vraag is niet gebaseerd op het voorbeeld hierboven maar op alle rekenregels die hiermee te maken hebben.

Toegevoegd na 21 minuten:
Bij het differentiëren ervan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
21.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Het getal "e" heeft gewoon exact dezelfde rekenregels als elk ander willekeurig irrationeel getal
(b.v. e+e = 2*e, net zoals Pi+Pi gelijk is aan 2*Pi). Het getal heeft wel wat bijzondere eigenschappen, maar daar vraag je hier niet naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel als je het getal e wilt differentiëren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Elk getal wordt nul als je het differentieert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e+i= pasen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel klopt. Elke constante wordt 0.
@Moolkeesje :) pasen is een complex getal volgens jou? :P

Het beste antwoord

Ten eerste is het getal e een constante en wordt dus 0 als het wordt gedifferentieerd en zal e*x + C als het wordt geïntegreerd met respect tot x.

Verder gelden bij exponenten van het getal e (e^...) dezelfde wetten der exponenten zoals die normaal gelden dus

e^(a) * e^(b) = e^(a + b)
(e^(a))^b = e^(ab)
etc.

En dan geldt nog als andere speciale regel dat als

f(x) = e^x = F(x) = f'(x).

Ik denk dat er niet veel meer te zeggen valt in het algemeen.

Wat je met 'de rekenwijze van Euler' bedoelt is mij volstrekt onduidelijk en volgens mij is dit voor elkander ook het geval.

de afgeleide van 3*e^(2x - 1) = 8 wordt impliciet:

6e^(2x - 1) = 0
e^(2x - 1) = 0
En dat kan weer niet.

Ik weet dus niet wat exact je bedoeling is???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De afgeleide van de functie e^x is e^x, dus die zijn gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet, aangezien bij het bijgevoegde voorbeeld het gedifferentieerde antwoord 6 x e^2x-1. Dit snap ik enigszins wel, maar mijn vraag is wat alle rekenregelS (meervoud) zijn. Dit is er slechts een, toch bedankt voor het antwoord. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging voorgaande reactie: Jouw reactie op jouw voorbeeld klopt, maar niet bij alle euler formules geldt dit, als het gedifferentieerd moet worden.