Differentieebaar zijn in een open en samenhangende verzameling A. Is dit niet tegenstrijdig?

A is open, en samenhangend betekent dat er een polygonale lijn tussen die 2 grenspunten ligt. Een polygonale lijn is dan weer een compacte deelverzameling van R^n, en compact impliceert begrensdheid en dat de verzameling gesloten is. open<--> gesloten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Maar die polygonale lijn waarover je het hebt, ligt *in* de verzameling A. Een open verzameling kan toch zonder problemen een gesloten deelverzameling bevatten? Er is dus geen tegenstrijdigheid in de definities.

Een voorbeeld: in R² is de eenheidscirkel C zonder rand (dus alle punten (x,y) die voldoen aan x²+y² < 1) een open verzameling. Tussen elke twee verschillende punten binnen deze cirkel kan je echter een rechte lijn trekken die volledig binnen de cirkel ligt. Die lijn zelf is inderdaad een gesloten deelverzameling van R² maar ligt wel volledig binnen de open verzameling C; C is dus (boog-/weg-/pad-)samenhangend.

Verduidelijkt dat voorbeeld genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja perfect voorbeeld :)
Bedankt