Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de verschillen tussen een zwaartelijn en een hoogtelijn in een driehoek?

Ik hoef geen gedetailleerde uitleg, ik wil het gewoon snappen. Het kan ook zijn dat het maar één verschil is, dat weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een zwaartelijn in een driehoek is een lijn die door een van de hoekpunten gaat en de overliggende zijde snijdt in het midden van deze zijde. De drie zwaartelijnen snijden elkaar in één punt, het zwaartepunt.


Een hoogtelijn in een driehoek is een lijn die door een van de hoekpunten gaat en loodrecht op de tegenoverliggende zijde staat. De drie hoogtelijnen van een driehoek gaan door één punt, het hoogtepunt van de driehoek.

Toegevoegd na 37 seconden:
Voor een plaatje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogtelijn_%28meetkunde%29 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartelijn

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovenste plaatje is zwaartelijn (van ene punt naar midden tegenoverliggende lijn) en onderste plaatje is hoogtelijn (van ene punt loodrecht op lijn, met hoek van 90 graden)

Toegevoegd na 4 minuten:
Het verschil is dus dat de ene lijn (zwaarte) van hoek naar het midden van de lijn er tegenover gaat en de andere (hoogte) van hoek loodrecht op de lijn er tegenover staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste toevoeging en de tekeningen hebben me veel geholpen, bedankt! +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mitsjibitsji: Die plaatjes had je ook zelf op WikiPedia kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie hier niets verkeerds aan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding