Wat is het verschil tussen de Eliminatie- en de substitutiemethode?

Hierbij bedoel ik niet de berekening, maar wanneer de ene methode makkelijker is dan de andere?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat de eliminatiemethode het gemakkelijkst werkt en ook geschikt is om meerdere termen en vergelijkingen te verwerken. Je besluit gewoon welke term je kwijt wilt en door links en rechts in de overblijvende vergelijkingen te vermenigvuldigen kun je in 1 keer een term uit een reeks vergelijkingen halen. Het geeft ook wat minder kans op fouten denk ik.

De substitutiemethode is wat meer rechtdoorzee en leidt ook altijd tot oplossingen, maar doordat je al snel met breuken te maken krijgt wordt de kans op fouten groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je het zo lief vraagt heb ik jouw vraag overgeschreven in de zoekbalk van google. De site in de bron komt eruit als resultaat.

In het kort:

substitutie is dat je de ene vergelijking "invult" in de andere. Bijv:
4x + y = 2
x + 3y = 6

Uit vergelijking 2 kun je stellen dat: x=6-3y. Dit kun je invullen in de 1e vergelijking: 4(6-3y) +y = 2.
En daaruit kun je weer uitrekenen wat Y is.

Eliminatie betekent dat een term in 2 vergelijkingen voorkomt en dat je die kunt wegstrepen. Bijv:
12x + 3y = 6
x + 3y = 6

3y = 6 komt in beide vergelijkingen voor. Wegstrepen levert op:
12x = 0
x = 0
Y is dus 2

Toegevoegd na 53 minuten:
Met dank aan Reddie een kleine nuancering mbt het elimineren.

In feite trek je de 2 vergelijkingen van elkaar af.

12x + 3y - 6 + 6 - x - 3y = 0
11x = 0

Zo goed meneertje principeertje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het lieve knippen en plakken, maar ik wel gegoogled hoor. Maar zo als ik in mijn vraag uitgelegt, bij wat voor een soort vergelijking is het makkelijker om een van de 2 te gebruiken, is daar een rede voor, of ik het gewoon wat je zelf fijn vind..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is weer iemand retedom aan 't minnen.
En ja, wat jij handig vindt.
Als er toevallig zo'n term voorkomt bij beide vergelijkingen is het heel makkelijk om eerst even te elimineren.
Als er toevallig een variabele makkelijk los te halen is in een vergelijking is het misschien makkelijker om eerst te substitueren.
Dat is dus aan jou.
Reddie
12 jaar geleden
Nou j0ve, waar Wiskunde voor de Tweede Fase op school gezeten heeft weet ik niet, maar hier klopt echt niets van.
Wat je mag doen is de twee vergelijkingen aftrekken.
12x + 3y = 6
x + 3y = 6
11x = 0 en geen 12x = 0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tut tut nou nou is dat niet wat overdreven, "hier klopt echt niets van". Het scheelt 1 xje...
Het idee van substitutie en eliminatie blijft hetzelfde, en dus ook de essentie van mijn antwoord.
Reddie
12 jaar geleden
Hier scheelt het toevallig maar één x, maar het kunnen er net zo goed meer zijn. De uitkomst is toevallig toch x=0, maar het kon net zo goed 1000 zijn.
Het gaat erom dat de methode principieel fout is!
(Die min is overigens niet van mij. Ik geef de voorkeur aan commentaar.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord aangepast, dus nu klopt het antwoord 100000%!
Reddie
12 jaar geleden
Mijn "boosheid" gold niet jou, maar het feit dat een foute methode wereldwijd op internet onder het mom van wiskunde wordt gepresenteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie dat is idd vreselijk. Gelukkig weten wij het nog wel ;p