Is 1 een priemgetal?

Een priemgetal is een getal dat alleen deelbaar is door 1 en zichzelf, maar 1 is zichzelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet veel mensen zijn hiervan op de hoogte, een prima vraag dus.

Antwoorden (7)

dus is 1 een priemgetal omdat het deelbaar door 1 en zichzelf is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, 1 is geen priemgetal:
Omdat het getal 1 maar één deler heeft, waardoor de hoofdstelling van de rekenkunde niet meer zou opgaan, wordt 1 niet meer als priemgetal opgevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net voor: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GMTA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft hier nu een min voor? Dom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow... weer wat geleerd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat huh? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LoL
Nee, het eerste priemgetal is 2 en dus is 1 geen priemgetal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 10000 priemgetallen zijn: 2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47 53 59 61 67 71 73 79 83 89 97 101 103 107 109 113 127 131 137 139 149 151 157 163 167 173 179 ........................etc.

En zo zijn er een heleboel lijsten te vinden,
die beginnen allemaal met 2.
En niet met 1.

Een priemgetal is een natuurlijk getal groter dan 1 dat slechts deelbaar is door 1 en door zichzelf. Omdat het getal 1 maar één deler heeft, waardoor de hoofdstelling van de rekenkunde niet meer zou opgaan, wordt 1 niet meer als priemgetal opgevat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Priemgetal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen priemgetal, maar alleen maar omdat we dat zo hebben afgesproken met elkaar volgens (per definitie). Er is een lange tijd geweest waar 1 wel als priemgetal werd beschouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorwaarden voor het zijn van een priemgetal zijn in z'n algemeen toch ook gewoon 'met z'n allen afgesproken', zo rolt wiskunde, nietwaar ;). Axioma's, theorema's, bewijzen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens. Het blijven allemaal aannames en afspraken, maar wel die soms veranderen (is maar goed ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een priemgetal is niet zomaar gebaseerd op een afspraak, het is een naam voor een specifiek soort getallen. Dus het is niet zo dat die later nog veranderen ofzo. De definitie van een priemgetal is absoluut en onwijzigbaar. Net zoals de definitie van PI nooit verandert. Daarom -1. 1 is nooit beschouwd als priemgetal, omdat het maar 1 deler heeft.
Door de verschillende toepassingen van priemgetallen is het noodzakelijk dat een priemgetal 2 mogelijke gehele delers heeft, omdat anders sommige formules geen oplossing zouden hebben. Bijvoorbeeld (en dit is geen echt voorbeeld, maar iets dat ik nu voor dit geval bedenk): hoeveel priemgetallen moet je maximaal met elkaar vermenigvuldigen voor je over de 1000 gaat?
Als 1 een priemgetal zou zijn zou het antwoord oneindig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: 10 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 wat? :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met 10 priemgetallen zit je zeker boven de 1000, met 9 nog niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt :P
2^10 = 1024
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 9 kun je trouwens natuurlijk ook boven de 1000 komen. Met 2 zelfs.
De vraag was maximaal, niet minimaal Maar 10 klopt ja ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: dat klopt niet hoor. Vleermuus heeft het bij het rechte eind, 1 werd in sommige periodes wel tot de priemgetallen gerekend. Het is net wél een afspraak, dus een kwestie van definitie, of we 1 al dan niet tot de priemgetallen rekenen. Tegenwoordig is de consensus binnen de wiskunde van dat niet te doen. Dat is vooral uit praktische overwegingen, niet omdat iets anders dan de mens oplegt wat wel of geen priemgetal zou of mag zijn. In elk geval is "1 is nooit beschouwd als priemgetal" flagrant onjuist, vele wiskundigen in de 19e en 20e eeuw beschouwden 1 als priem. Wiskundige definities zijn dingen die door mensen gekozen zijn en alleen al daarom, dus ook kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je bijval Tom, en dat van een wiskundige :) Definities veranderen door voortschrijdend inzicht. Zo ook met priemgetallen. Ik dacht dat Euler de eerste was die 1 geen priem vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben gelijk! -1 voor j0ve. Uitprinten en boven je bed hangen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minnetje krijgen voor een goed antwoord is altijd een beetje jammer, vandaar de steun. Verder niets persoonlijk, uiteraard ;o).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat, tel maar gewoon 4 plusjes en 0 minnen.
Al ben ik het nog steeds niet eens met de zin "het is geen priemgetal, alleen maar omdat we dat hebben afgesproken".
Dan kun je namelijk ook beweren dat 12 geen priemgetal is omdat we dat hebben afgesproken.
Terwijl er gewoon wiskundige redenen zijn om 1 niet tot de priemgetallen te rekenen, simpelweg vanwege de toepassingen van priemgetallen, en het feit dat 1 daarin niet gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook geen competitie ofzo. Ook niks persoonlijks tegen jou j0ve. Zo we kunnnen weer verder, next!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Bij quasi wetenschappelijke vragen over astrologie of geesten enzo reken ik overigens wel op jullie bijval :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) daar heb ik het ook niet zo op.
Een priemgetal is een getal wat 2 delers heeft, 1 en zichzelf. Aangezien het getal 1 maar één deler heeft (namelijk 1) is het geen priemgetal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 is geen priemgetal omdat 1 niet "meehelpt" bij het opbouwen van getallen. Anders gezegd: een getal is òf priem òf het product van priemgetallen. Nu zijn bv 2 en 3 priemgetallen en 6 niet (2x3). Om de opsplits van niet-priemgetallen uniek te houden telt 1 niet mee, want immers 6 = 2x3 = 2x3x1 = 2x3x1x1x...x1. Vandaar dat 1 geen priemgetal is.