Hoe kan ik deze vergelijking 0,5ab = 0,5 • 0,5 (a + b – c) ( a + b + c) uitwerken zodat de stelling van Pythagoras tevoorschijn komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken dit ergens van kan je zeggen waar je dit vandaan heb misschien kan ik je dan verder helpen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jee, wat was wiskunde toch een naar vak.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor, gewoon leuk een beetje puzzelen, verbanden zien, diverse routes verkennen. En dan daarna ook nog verbanden zien met dingen buiten de wiskunde, gewone dingen uit het alledaagse leven. Zo praktisch, zo direct toepasbaar - dat maakt het juist leuk!

Antwoorden (1)

De rechterkant heeft de vorm (x+y)(x-y) waarbij x staat voor a+b en y staat voor c.

Nu is (x+y)(x-y) een zogenaamd 'merkwaardig product'. Dit moest ik vroeger uit mijn hoofd leren: het is x²-y². Maar ook als je het niet uit je hoofd hebt hoeven leren, kun je het gewoon op de normale manier uitrekenen.

Goed, dus (a+b-c)(a+b+c) is gelijk aan (a+b)²-c².

Hierin is (a+b)² weer een merkwaardig product; het is gelijk aan a²+2ab+b² (ook dit kun je uitrekenen als je de merkwaardige producten nooit uit je hoofd hebt geleerd).

De haakjestermen zijn dus gelijk aan a²+2ab+b²-c². De vergelijking wordt nu:

0,5ab = 0,5 · 0,5 · (a²+2ab+b²-c²)

Eerst eens links en rechts met 4 vermenigvuldigen, dat maakt de zaak eenvoudiger en dus overzichtelijker:

2ab = a² + 2ab + b² - c²

Links en rechts kunnen we 2ab aftrekken:

0 = a² + b² - c²

En dit is eenvoudig om te schrijven naar de formule van Pythagoras:

a² + b² = c²

QED
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah ontzettend bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, alleen heb ik nooit begrepen wat er zo merkwaardig aan (a + b)(a - b) is ... :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Het enige dat merkwaardig is aan een merkwaardig product is de naam.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar ook (a+b)² en (a--b)² werden 'merkwaardige producten' genoemd. Of neemt mijn herinnering me nu in de maling?
Cryofiel
12 jaar geleden
Die vraag hoef ik niet meer te stellen - het antwoord staat op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merkwaardig_product Het woord 'merkwaardig' staat voor 'bemerkenswaardig', in de zin van: waard om te onthouden omdat het zo handig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I know :). Maar ik vind ze zelf niet merkwaardig. Dat die termen wegvallen --- oké ...
ik heb het alleen zelf altijd een onzinnige benaming gevonden. Je kan beter zeggen: standaardversimpelingen of standaarduitbreidingen weet ik veel :)
Cryofiel
12 jaar geleden
@cestbiencovitz, het komt in de buurt. Ik slaap nu nog met raam open onder mijn zomerdekbed. Als het nog een beetje kouder wordt kan ik mijn winterdekbed ook eens gebruiken. Wat betekent uw naam, als ik vragen mag? "C'est bien" begrijp ik nog, maar "covitz" niet. @svdongen, niet merkwaardig, maar bemerkenswaardig, ben ik achter gekomen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vloeibare stikstof is toch alleen maar een tussenstap om iets te koelen? Het is dat helium zoveel duurder is, anders konden we daar direct al mee beginnen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, wat heb jij nu bewezen dan? (Met het eindigen van je uitwerking met QED)
Cryofiel
12 jaar geleden
De vraag was, aan te tonen dat de oorspronkelijke vergelijking kan worden omgesmurft tot de stelling van Pythagoras. Dat was de te bewijzen bewering. Ik heb het bewijs geleverd. Vandaar het QED.