een parabool ZOU het zijn als er geen lucht aanwezig was. In plaats hiervan krijg je een ietwat scheve parabool, waarbij de curve dichterbij het neerkompunt steeds verder samengedrukt wrodt door de afremming door de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, als een bal wordt weggeschoten, legt de bal de vorm van een parabool af. Hetzelfde geldt overigens ook voor bijv. tennisballen, badmintonsjuutjes, paraboolvluchten ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt sterk af van het effect. Je krijgt inderdaad een scheve parabool met een gegooide American Football (effect om de lengteas), maar met een voetbal krijg je een onvoorspelbare baan (zwabberend) als hij zonder effect hard wordt getrapt. Als de bal slice heeft (onderin getrapt, onderkant van de bal gaat sneller dan het centrum)), dan blijft de bal veel langer hoogte houden dan bij een bal die met topspin wordt getrapt, dit soort ballen heeft de neiging om snel weer naar beneden te duiken. Meestal heeft de bal ook sidespin, waardoor bij naar binnen en naar buiten draaiende bewegingen maakt.

In de bron nog wat interessante weetjes, vooral het feit dat een zeer hard getrapte bal minder weerstand ondervindt is wel interessant dacht ik. Zijn nog zat dingen te vinden bij andere sites (google: trajectory soccer ball).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een strakke paas beschrijft (hoogstwaarschijnlijk) een rechte lijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een lege ruimte zonder zwaartekracht is deze baan een oneindige, rechte lijn. Is er wel lucht dan wordt de baan afhankelijk van de rotatie van de bal en na verloop van tijd stopt de bal. Op een soort aarde, maar dan eentje zonder lucht, is de baan een parabool, gezien vanuit het zwaartepunt van de bal, ongeacht zijn bewegingen. Is er nu ook nog eens lucht, dan gaat de rotatie van de bal ook een rol spelen. Dit wordt het “Magnus effect” genoemd. Zie bijvoorbeeld Wikipedia.

Toegevoegd na 43 minuten:
Met lege ruimte bedoel ik hier: een oneindig groot, leeg heelal.