als je de vraag (2x-5)²= hebt, hoe bereken je het dan uit?

ikzelf dacht (2x)² - (2 . 2x . -5) + (5)²
of is het (2x)² - (2 . 2x . 5) + (5)²
kan iemand mij helpen met deze vraag?
en het is geen huiswerk, maar ik heb een discussie met mijn moeder en ik dacht dat het met die -5 was.

Toegevoegd na 45 seconden:
die . betekenen x (keer)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K

Antwoorden (4)

(2x-5)²
(vergeet de dubbele product trouwens)
= (2x-5) (2x-5) = 0
2x . 2x = 4x²
2x . -5 = -10x
-5 . 2x = -10x
-5 . -5 = 25

4x² - 20 + 25 = 0

Door 4 delen krijg je breuken, niet leuk dus. Doe de ABC formule.

D = (-20)² - 4 x 25 x 4 = 0

20 / 8 = 2 1/2

x = 2.5

Toegevoegd na 2 uur:
typefoutje: 4x² - 20x + 25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had alleen het stuk nodig tot 4x² - 20 +25, maar bedankt. u krijgt beste antwoord zodra ik eht kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen jij bent zo jammer dat je niet snapt hoe je dan de balansmethode moet doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jantje1111 tegenwoordig leggen mensen dingen ook uit.;)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
zolang je maar weet dat 4x² - 20 +25 fout is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, scherp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet 4x^2 - 20x + 25 zijn.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
4x² - 20x +25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4x²-20x+25 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oo typefoutje, sorry, ik zie hem nu pas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij maakt er een vergelijking van, er staat nergens dat het een vergelijking is.... Daarom een -
(2x-5)²=(2x)² + (2 . 2x . -5) + (-5)²
= (2x)² + (2 . 2x . -5) + (5)²
= (2x)² - (2 . 2x . 5) + (5)²
Dus niet wat jezelf dacht maar wat er onder staat is goed.

Hiermee is het antwoord op uw vraag gegeven.

Verder uitwerken levert: 4x² - 20 x + 25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het als je het nog meer uitsplitst, waardoor je meer zicht houdt op wat je precies doet.
(2x-5)^2 = (2x-5)*(2x-5) = 2x*(2x-5)* - 5*(2x-5) =
2x*2x - 2x*5 -5*2x-5*-5 = 4*x^2-10x-10x+25 =
4x^2-20x+25

Zo houd je alleen simpele termen over en gebruik je alleen heel simpele regels. Het is trouwens vaak niet handig om dit uit te rekenen, omdat de vergelijking waar je vanuit gaat simpeler is op te lossen, maar dat hangt af van de rechterkant van de vergelijking.

Als je wat meer ervaren wordt dan kun je overgaan op de speciale rekenregeltjes om wat schrijfruimte te sparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid laat ik eerst dezelfde berekening zien met de letters a en b:

(a-b)²
(a-b)(a-b)
a²-ab-ab+b²
a²-2ab+b²

Nu vervang ik a door 2x en b door 5. Je krijgt dan:

(2x-5)²
(2x-5)(2x-5)
(2x)²-10x-10x+(-5)²
4x²-20x+25

Om te berekenen wat x hier is, stel je de formule gelijk aan 0. Daarna los je hem op met de abc-formule. Je krijgt:

4x²-20x+25=0
a=4, b=-20, c=25
D=(-20)²-4×4×25
D=400-400=0

Omdat de discriminant gelijk is aan 0, heeft de formule één oplossing. Dit bereken je zo:

x=(20-√0):(2×4)
x=20:8=2,5

x is dus gelijk aan 2,5. Als je 2,5 in de formule invult, krijg je:

(2×2,5-5)²
(5-5)²
0²=0

Het klopt! Als je bepaalde berekeningen niet snapt, kun je ze altijd aan mij vragen. :)