Is het nou echt van belang om te weten wat een hoogtelijn is? Waar heb je dat voor nodig?

Hetzelfde met de bissectrice en zwaartelijn enzo..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit van technisch tekenen gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem maar iets in het dagelijks leven en ik zal kijken of ik er de wiskunde achter kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De was doen, koken, fietsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietsen --> Je trapt je trappers rond, die trappen weer dingen rond. Hier zitten allemaal verhouding tussen, tussen de snelheid afstand enz. Ook hier zitten waar allemaal formules aanvast. Waar weer verbanden aan vast zitten. Dan nog niet te spreken over weerstand en dergelijken.
Koken --> Water kookt met bepaalde temperaturen. Hoeveel energie wordt er opgenomen? Rendement van dusdanige systemen. Wanneer zijn bepaalde bacterien dood? Waarschijnlijk nemen ze exponentieel af? Hoe snel gaan ze dood, hoelang doe je over koken?
De was doen --> Je wasmachine alleen al. Als je een computertje erin hebt, is dat al een punt opzicht. enen en nullen, die verwerkt de computer op bepaalde manieren. Centrifuge kracht, hoeveel water? Wat zijn de verbanden tussen zeep vet en viezigheid. Wat je dus ziet is dat er een heleboel wiskundige verbanden zitten tussen dingen. Natuurlijk zijn sommige dingen ook scheikunde en natuurkunde. Maar die zouden niet bestaan zonder wiskunde. Natuurlijk is het wel wetenschap, om de was te doen, of te koken hoef je natuurlijk geen wiskunde te doen. Maar als je fietst bijvoorbeeld weer wel, alleen doet je hoofd dat voor je. Hoe snel moet je gaan? Met welke hoek ga je door de bocht?.... Ik hoop dat ik je iig heb overtuigd dat wiskunde niet nutteloos is en dat je dus nooit meer vraagt waarom mensen wiskunde studeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik ook niet, maar die hoogtelijn snapte ik niet echt.

Het beste antwoord

De laatste keer dat ikzelf dat soort meetkunde gebruikte, was om uit te rekenen hoeveel liter verf ik nodig had voor de zolderkamer. En ik ben ook erg blij dat de ontwerpers van de brug waar ik dagelijks overeen fiets verstand hebben van dat soort zaken, anders zou ik vast aldoor natte voeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het berekenen van de oppervlakte van een driehoek.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ook om inzicht te krijgen aan het parallellogram dat eraan verwant is.