Kunnen in een rechthoek de diagonalen loodrecht op elkaar staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5.7K

Antwoorden (5)

Ja, dat kan. In het geval van een vierkant staan de diagonalen loodrecht op elkaar. Een vierkant valt in de categorie rechthoek.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit juist niet bedoelt wordt, ook al is het inderdaad correct wat je zegt. Hier wordt waarschijnlijk wel de rechthoek bedoelt met de ongelijke zijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is dit antwoord ook juist. De enige wijze waarop het zou kunnen, is die van het vierkant, wat een speciaal geval van de rechthoek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Het kan, dat is de vraag, dat er maar een mogelijkheid is doet er in dit geval niet toe. Ik heb met wiskunde heel specifiek geleerd dat een vierkant ook een rechthoek is omdat alle regels gelden voor een rechthoek. Dat een vierkant nog een extra regel heeft (alle hoeken en alle zijdes zijn gelijk) doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wiskundige problemen ga ik niet de Van Dale raadplegen. Taal technisch klopt dat ook nog wel, als je het niet wiskundig bekijkt zal niemand een vierkant een rechthoek noemen. Gewicht zal in de Van Dale ook wel als massa uitgelegd worden, ook geen probleem in taal wel in natuurkunde.
Nee. Als je dit voor elkaar wilt krijgen (probeer het eens met lucifers) kom je bij de loodrechte diagonalen uit op een vierkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vierkant valt inderdaad binnen de categorie rechthoeken, maar aangenomen dat dit een huiswerkvraag betreft, bedoelt de leraar juist de rechthoek met de ongelijke zijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de leraar dat bedoelt moet hij dat erbij zetten.
Anders is het antwoord gewoon: ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Daarom heb ik het antwoord boven die van mij ook geplust...ik voeg er alleen extra info aan toe die de vraagsteller wellicht ook kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee wat jij nu doet is ontkennen dat een vierkant een rechthoek is(in je antwoord), dan zie je het echt fout. Dat het om een rechthoek gaat met ongelijke zijden verzin je helemaal zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook dat klopt. Ik heb mijn antwoord ook bijgesteld in een reactie, omdat er via de app geen mogelijkheid is om je antwoord aan te passen...ik heb het geprobeerd te verduidelijken, maar dat komt blijkbaar niet over.
Hangt ervan af:
- niet in de klassieke/euclidische meetkunde
- wel in de affiene meetkunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen wanneer de rechthoek een vierkant betreft, want in een vierkant zijn alle 4 driehoeken(die door de diagonalen worden gevormd) congruent. Dus zijn de middelpuntshoeken allemaal gelijk. Een je weet dat ze bij elkaar 360 graden zijn, dus alleen zijn ze 90 graden = loodrecht. In alle andere rechthoeken zijn alleen de tegenoverelkaar liggende driehoeken congruent. QED
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want dan wordt het een vierkant.
Maar aangezien een vierkant ook een rechthoek is,
is het antwoord eigenlijk ja.