Hoe bepaal je de inhoud van een natuurlijke-vorm vijver?

Als je een vijver hebt aangelegd, en je wilt weten hoeveel water er in zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
3.2K

Antwoorden (5)

Je zou kunnen meten, hoeveel emmers van10/15 liters er in gaan, maar dit kan zeer lang duren. Er is wel een andere methode, deze is wat onnauwkeuriger en kost ook veel tijd. Deel je vijver in in vierkanten van 10 bij 10 cm. Meey de diepte van elk deel van het raster. Reken uit hoeveel water er per vak zit en tel deze getallen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vul een emmer met 10 liter water en bepaal hoeveel seconden dit duurt. Vul vervolgens de vijver en neem ook de tijd op. Beide waarden op elkaar delen en vermenigvuldigen met 10.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pomp je vijver leeg , noteer de meterstand van je watermeter, en vul je vijver met kraanwater, check je meterstand na het vullen , dat is dan je inhoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken het oppervlak uit van de vijver op de hoogte van de halve diepte (hoogte) en vermenigvuldig die met de totale diepte (hoogte) en je komt in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan of er al water in de vijver zit. De nauwkeurigste meting krijg je door een lege vijver te vullen; is de vijver vol, dan eerst leegmaken en daarna opnieuw vullen met vers water.

Zet alle andere waterverbruikers in je huis uit, en lees eenvoudig op je watermeter af hoeveel water er nodig is om je vijver te vullen. Nauwkeuriger dan dit zal niet gaan.

Als je vijver al vol zit, en je kunt of wilt hem niet meer leegmaken, zie ik twee methoden; voor beide is instrumentarium nodig met een behoorlijke nauwkeurigheid.

De eerste methode is, een stof in je vijver op te lossen. Vanzelfsprekend kies je voor een biologisch afbreekbare stof die prima mengt met water; pure alcohol is een optie, maar een goede biochemicus kan vast betere middelen bedenken. Hoe dan ook, neem een nauwkeurig bekende hoeveelheid van die stof, meng die stof cq los die stof op, goed roeren, en meet de concentratie. Dat geeft een prima maat voor de mate van verdunning, en dus voor de inhoud van je vijver.

De tweede methode is het gebruik van een dompelaar. Dit kan alleen als de temperatuur van het water niet significant verandert door weersinvloeden binnen de tijdsduur van de meting, en als de meting kort genoeg duurt om warmteverlies te mogen verwaarlozen. Je warmt het vijverwater op, en je meet hoe lang het duurt om de temperatuur met 0,1 °C te doen stijgen (goed roeren!). Met de bekende warmtecapaciteit van water en het bekende vermogen van de dompelaar, kun je de inhoud van de vijver berekenen. Alternatieve methode is de benodigde tijd om je vijver 0,1 °C warmer te stoken te vergelijken met de tijd die nodig is om een emmer van 15 l 0,1 °C warmer te stoken - dan heb je de warmtecapaciteit van water en het vermogen van de dompelaar niet nodig.

Tenslotte is er de mogelijkheid te meten hoeveel kokend water je door de vijver moet roeren om de temperatuur van het vijverwater met een bepaald aantal graden te laten stijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, dan wel dat je jouw vakkennis kunt gebruiken om op basis van deze ruwe ideeën een betere methode te bedenken.
Cryofiel