Verhoudingen, hoe werkt dat? Zie uitleg

Voor school moet ik het gebruikelijke huiswerk maken. Maar het volgende snap ik voor geen bal.
Ik citeer:

"Hiernaast zie je hoe je limonade moet maken, namelijk zo: 1 deel siroop aanleggen met 9 delen water.
A) Marja gebruikt 9 dl siroop. Hoeveel water moet zij toevoegen?
B) Hoeveel dl limonade heeft ze nu?
C) In de fles zit 0,75 liter siroop. Hoeveel liter kan zij hiervan maken?"

Kan iemand hier wat uitleg over geven desnoods links (NLs liefs)

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 10 minuten:
Mijn FOUT! Bij A) moet 9 dl 2 dl zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
16.9K

Het beste antwoord

Als je 1 deel siroop op 9 delen water moet gebruiken dan wil dat zeggen dat je steeds 9x zoveel water meer dan de hoeveelheid siroop moet gebruiken.
De totale hoeveelheid limonade wordt dan 1 deel + 9 delen = 10 delen.
Marja moet dus 9 x 9 = 81 dl toevoegen, ze heeft dan 81 + 9 = 90 dl limonade.
Van de resterende 0,75 l siroop kan ze nog (1 + 9) x 0,75 = 7,5 l limonade maken.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de veranderde hoeveelheid wordt de som natuurlijk zo:
Marja moet 2 x 9 = 18 dl water toevoegen, ze krijgt dan 18 + 2 = 20 dl = 2 l limonade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Uit een fes van 0,75 Liter is moeilijk 0,81 Liter te halen
*Resterend is toch inhoud (0,75 L)minus het verbruikte.
Je hebt de toevoeging gemist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de toevoeging pas laat gegeven, Eray97 had toen het gewijzigde antwoord al gegeven.
Ik zal voor de volledigheid het nog even toevoegen.
De fles bevatte 0,75 l - dat wil niet zeggen dat de fles zelf niet eventueel groter geweest kan zijn, er staat niet "een fles van 0,75 l"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al was het een mandfles die 25 liter kan bevatten en er zit 0,75 liter in dan kun je er géén 0,81 liter uithalen. Hier lag de intentie van mijn reactie en had gedacht dat er bij jou bellen zouden gaan rinkelen omreden dat dit dus niet kan.
Van mij geen pluswaardig antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoeft ook helemaal niet, geef die maar aan het bovenste antwoord.
Als er eerst 0,2 l uit de fles is gehaald kan de 0,75 l best de rest zijn, vraag C wordt ná vraag A gesteld, het is maar net hoe je het interpreteert.

Andere antwoorden (2)

Bij 1 deel siroop, moet je 9 delen water doen. Dus x 9.

A) 9 dl siroop, dus 9x9 = 81
B) 81+9 = 90dl = 9 liter
C) 0,75 x 9 = 6,75 liter water
6,75 + 0,75 = 7,5 liter

Als er onduidelijkeden zijn mag je vragen stellen.

Toegevoegd na 9 minuten:
A) word dan 9 x 2 = 18 dl water. Dus 1,8 liter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt voor het rekenen niets uit 2 of 9 dl

voor ieder deel van de ene stof, 9 keer zoveel nodig van de andere stof
is dus 2 dl + 9 x 2=18 =20 dl limonade.

Dit werkt zo voor alle verhoudingen die je uit moet rekenen
Als je leest dat een auto 1: 13 rijdt betekent dat dat voor iedere liter benzine je 13 km kunt rijden.

en het maakt niet uit bij verhoudingen wta je er achter zet 1:2 kan even hoed 1 ml : 2 ml zijn als 100 liter met 200 liter.
De verhouding blijft hetzelfde