Kan iemand mij helpen met dit wiskundig vraagstuk?Liefst voor 11 uur vanochtend!

We hebben de volgende gegevens:
* Van de huishoudens met vissen heeft de helft ook katten, van de huishoudens met katten heeft eenderde ook honden en van de huishoudens met honden heeft een vierde ook vissen
* Van de huishoudens met vissen en katten heeft een tiende ook honden en van de huishoudens met katten en honden heeft een elfde ook vissen.
* Van alle huishoudens heeft een tiende vissen en honden maar geen katten
* Van alle huishoudens heeft een derde géén huisdiere (d.w.z. geen honden katten of vissen)

Toegevoegd na 18 minuten:
De vraag is: Welk gedeelte van de huishoudens heeft vissen, katten en honden?

(stom, net vergeten erbij te zetten)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de vraag is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben aan het puzzelen , maar wat wil je weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een vraag zonder vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allen excuses, ik had inderdaad alle gegevens ingetypt maar was de vraag vergeten....... hoop dat jullie me nog kunnen helpen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is het weten niet zo belangrijk meer, het is belangrijker dat je weet hoe en waar je je antwoorden kan vinden. En dan is dit ook een optie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het zo: het is inderdaad een mathrace, maar wij komen er niet uit. Anderen vragen ongetwijfeld ook hulp. En het gaat toch om kennisvermeerdering? Dus als iemand antwoord weet, en mij ook uit kan leggen hoe berekend, dan kan ik dat mijn zoon (onderbouw) toch uitleggen? Is hij ook weer wat wijzer geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wie dit uit principe niet wil oplossen hoeft het niet natuurlijk!! Dit is ook niet mijn gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet de vraag misschien wel 100 x lezen. Daar heeft niemand zin denk ik. Heb tog niks te doen. Ga voor je proberen.

Het beste antwoord

Ik zal je geen volledig antwoord geven, maar je op weg helpen naar een punt waar je zoon het zelf moet kunnen uitwerken.

De volgende huishoudens bestaan:
a: ---
b: --H
c: -K-
d: -KH
e: V--
f: V-H
g: VK-
h: VKH

Dit betekent: f is de fractie huishoudens met vissen en honden, maar geen katten.

Het zijn fracties, dus de eerste vergelijking is:
a+b+c+d+e+f+g+h = 1

Nu de aanwijzingen:

Van de huishoudens met vissen heeft de helft ook katten
Dus: (e+f+g+h)/2 = g+h
ofwel: g+h = e+f

van de huishoudens met katten heeft eenderde ook honden
Dus: (c+d+g+h)/3 = d+h
ofwel: c+g = 2d+2h

van de huishoudens met honden heeft een vierde ook vissen
Dus: (b+d+f+h)/4 = f+h
ofwel: b+d = 3f+3h

Van de huishoudens met vissen en katten heeft een tiende ook honden
Dus: (g+h)/10 = h
ofwel: 9h = 10g

van de huishoudens met katten en honden heeft een elfde ook vissen.
Dus: (d+h)/11 = h
ofwel: 10h = 11d

Van alle huishoudens heeft een tiende vissen en honden maar geen katten
Dus: f = 1/10

Van alle huishoudens heeft een derde géén huisdieren
Dus: a = 1/3

Met dit stelsel van vergelijkingen moeten a t/m h op te lossen zijn. De vraag is "wat is h", en die is daarmee beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Rota. Want daar gaat het om, dat de berekening begrepen wordt. Daarmee kan het antwoord opgelost worden (niet door mij hoor, ik ben niet zo wiskundig helaas....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow , goed bekeken ! Ik was met vier bladzijden met Venn diagrammen aan de slag gegaan , maar ik kwam er toch niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er niet uitgekomen (wist ik al), en heb helaas mijn zoon niet meer kunnen bereiken (mobiel uit op school) maar toch bedankt.

Andere antwoorden (1)

Ik zou gewoon 42 zeggen, kan nooit tegengesproken worden want dat is Answer to Life, the Universe, and Everything.