Iemand rijdt 5 km lang 25 km/h. Daarna rijdt hij 5 km lang 15 km/h. Wat is zn gemiddelde snelheid en hoe bereken ik die?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7.3K

Antwoorden (5)

Hij rijdt 5 kilometer lang 25km/h.. hoelang doet hij daarover?
Hij doet hier dus 12 minuten over, (25 kilometer in 60 minuten, dus 5 kilometer in 12 minuten).

Daarna rijdt hij 5 km lang 15km/h.. hoelang doet hij hierover?
Hier doet hij dus 20 minuten over (15 kilometer in 60 minuten, 5 kilometer in 20 minuten.

hij heeft dus 10 kilometer afgelegd in 32 minuten.
Dan deel je de 10 kilometer door 32, en vervolgens doe je dat keer 60, zodat je weet hoeveel hij in een uur zou rijden.
Dan kom je uit op 18,75 kilometer, dat hij in een uur zou afleggen dus!

Dus eerst kijken hoelang hij over de stukjes doet, en het vervolgens vereenvoudigen zodat je weet hoeveel hij in een uur heeft afgelegd, en wat zijn gemiddelde snelheid zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 5 km doet hij 1/5 uur = 12 minuten over, de tweede 5 km doet hij in 1/3 uur = 20 minuten.
De gemiddelde snelheid is dus 10 km per 32 minuten = 10 x 60 / 32 = 18,75 km/u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovenstaand antwoord klopt niet omdat de gemiddelde snelheid op basis van tijd wordt gedaan.

het juiste antwoord is:

je moet eerst berekenen hoe lang hij doet over die twee x 5 km.

25 km/u delen door 5 (omdat 5x5 25 is) =5 km/(60/5 =12) dus over de eerste 5 km doet hij 12 min

15 km/u delen door 3 (omdat 3x5 15 is) = 5km/(60/3 =20)

dit betekend dat hij 32 min doet over 10 km.
32 min / 32 * 60 = 60

10/32 * 60 = 18,75 km dus

18,75 km/h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je haakjes zou plaatsen in de onderste rekensom dan zou het helemaal kloppen, vermenigvuldigen gaat voor delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens jou klopt het antwoord van bovenstaande niet, maar hij heeft wel dezelfde uitkomst en daar gaat het tenslotte over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Knoosknip, vermenigvuldigen gaat NIET voor delen. http://www.wiskundeonline.nl/lessen/voorrang.htm hier vind je waarom
De afstand is bij beide hetzelfde dus is het gewoon (15+25. /2) 20 km per uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Isabelleke1, zo werkt het niet, de vorige antwoordgever die 20 km/u als uitkomst gaf heeft ook heel terecht haar antwoord verwijderd.
In bovenstaande 3 antwoorden wordt precies uit de doeken gedaan hoe de berekening wél goed te maken is.
Gemiddelde snelheid is totale afgelegde weg gedeeld door de totale verstreken tijd, het middelen van de snelheden geeft een foute uitkomst.
Alles terugbrengen naar kilometers en tijd, kilometers optellen (dus 10) en tijden optellen (12 + 20 =32)
Gemiddelde snelheid is 10/32 km/minuut of 600/32 km/hr