Rekenvraag, wie kan mij helpen om dit recept om te rekenen?

Op de beschrijving van geleipoeder staat de volgende berekening:

1000 gram vruchten
350 gram suiker
25 gram (zakje) geleipoeder

Nu heb ik echter een recept met:

875 gram vruchten
225 gram suiker

Mijn vraag:

Hoeveel geleipoeder moet ik hier in verhouding dan op gebruiken?

Ik ben al aan het rekenen geweest in % maar ik kom steeds op andere antwoorden uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere uitkomsten bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (6)

De verhouding vruchten en suiker kloppen al niet. Het is dus onmogelijk om de hoeveelheid geleipoeder uit te rekenen met deze cijfers. De verhouding vruchten is 1:0,8 en suiker 1:0,6.

Nodig (afgerond):
875 gram vruchten
300 gram suiker
21 gram geleipoeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhouding gelei in het oorspronkelijk recept is 1,82%.
In jouw recept zijn vruchten en suiker samen 1100 gram en dat is dus samen 98,18%. Aan geleipoeder heb je dus nodig: 1100/98,18*1,82= 20,4 gram. Eeet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,

Als je diit soort veranderingen gaat maken is het belangrijk te weten wat wat doet.

Geleipoeder zorgt er voor dat je eindproduct stijf wordt. Suiker is vooral voor de smaak.
In vers fruit zit al een geleermiddel, wat vrij komt als het fruit verwerkt (Gekookt) wordt.

Het belangrijkste is om de hoeveelheid gelei juist te krijgen. De suiker maakt het zoeter / minder zoet.

Gebruik:
875 gram vruchten
225 gram suiker
875/1000*25 = 21,8 gram gelei poeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hamvraag is: hoe moet ik dit uitrekenen dan zoals eerder vermeld dan is mijn antwoord: (875/1000)*25=21,875 gram.

Als je hamvraag is: hoe zorg ik ervoor dat het recept niet mislukt dan zou ik zeggen: gooi nog steeds één zakje van 25 gram geleipoeder erbij. Het zijn maar indicaties en het komt niet zo precies. De verhouding 25 gram geleipoeder op 1000 gram vruchten is ook maar eens door iemand bedacht.

Een recept mislukt niet omdat je een paar gram van iets te veel of te weinig ergens van gebruikt (uitzonderingen daargelaten).

Als je normaal 2 suikerklontjes in een glas thee gebruikt en je krijgt een keer een iets kleiner glas, dan ga je ook niet opeens 1,8 suikerklontjes daarin doen neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskundig is dit niet uit te rekenen omdat de onderlinge verhouding in de 2 recepten veranderd wordt.
Het antwoord op je vraag is dus: geen oplossing mogelijk.

Als je er van uit gaat dat de verhouding van suiker en geleipoeder het meest bepalend is voor het recept, dan zou er 325/25x225=17,3 g geleipoeder toegevoegd moeten worden. Overigens geef ik je geen garantie op een goede resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk eraan dat de soort vruchten die je gebruikt ook van invloed kunnen zijn.
Ananas, kiwi en dergelijke kan je recept alsnog laten mislukken