Als er op 40 km van hoek van holland windmolens in zee komen en ze zijn 100 meter hoog . hoeveel meter is er dan nog van te zien?

Hoeveel meter zakken ze dan achter de horizon?

Toegevoegd na 33 minuten:
ik ga er van uit dat je op het strand staat bij de branding en 1,7m lang bent.Maakt het veel uit of je op 3 meter hoogte staat of op zee niveau.

Toegevoegd na 42 minuten:
Dus hoeveel meter lijken ze van die afstand korter dan hun eigen 100meter lengte?

Toegevoegd na 46 minuten:
Anders wacht ik tot de loosdrechtse plas spiegel glad bevroren is en zet een stok neer van 1 meter lengte, en kijk door een verrekijker 4km verder hoeveel hij korter geworden is.

Toegevoegd na 48 minuten:
hou me niet langer in spanning Suus.

Toegevoegd na 58 minuten:
ik heb de tijd suus, die formules zien er niet zo gezellig uit.

Toegevoegd na 59 minuten:
nee ik heb je geen strafpunt gegeven.Ik kanmet met mijn punten nog niets doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
4K

Antwoorden (5)

Hangt er vanaf waar je staat en hoe lang je bent :P

Maar leuke vraag!
De straal van de aarde is afgerond 6000 km
Hebben we een driehoek met twee zijden van 6000 kilometer en één zijde van 40 kilometer... Even rekenen hoor!

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar die zijde van 40 kilometer is geen 40 kilometer, want die is rond. Hmzzzz...

Toegevoegd na 3 minuten:
40 kilometer is éénduizendste van de omtrek van de aarde...

Toegevoegd na 4 minuten:
Da's 0.36 graden

Toegevoegd na 6 minuten:
Kom ik al ergens?

Toegevoegd na 10 minuten:
Omdat het zo'n flauwe kromming is, ga ik ervanuit dat ik over het hoogste punt van de kromming heen kan kijken.
Dan moet ik weten hoeveel het hoogste punt verschilt met de hemelsbrede verbinding tussen mij en de voet van de windmolen. Als dat punt lager is dan mijn lengte, dan kan ik de hele molen zien. Anders moet ik verder rekenen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Kan iemand het nog volgen? hahaha. Ik upload zo wel een tekeningetje!

Toegevoegd na 23 minuten:
Oh, ik heb net hulp gekregen via vriendje's tabellenboek. We hebben de cirkelsector en de cirkelsegment nodig! Maar dan zijn we nog niet klaar... Pfft! Iemand die wakkerder is dan ik en die het kan afmaken?

Toegevoegd na 31 minuten:
Met de formules op deze site moet je een heel eind kunnen komen: http://www.pandd.demon.nl/numwis/cirkelsect.htm

h wil je weten
s = 40 km
R = 6300 km (ongeveer; zie bron)
h+d = 6300 km

Voor de rest ben ik te moe. Wanneer moet je je huiswerk inleveren? :P

Toegevoegd na 34 minuten:
Hahaha. Heb je me nou ook nog een strafpunt gegeven?

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik denk eigenlijk dat Toma hieronder gelijk heeft. Met z'n drie regeltjes.

Toegevoegd na 41 minuten:
En hier staat in normalemensentaal uitgelegd hoe het moet: http://www.wikihow.com/Calculate-the-Distance-to-the-Horizon

Toegevoegd na 43 minuten:
Slaap lekker doordenkertje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nauwelijks iets:
1.70 m: horizon is op 4.65 km
100m: horizon is op 35,7 km
Dus theoretisch kun je de toren op 40,35 km afstand zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van de berekening, in de praktijk zul je ze nooit kunnen zien omdat de klimatologische omstandigheden hier geen horizontaal zicht van 40 km. toelaat.
Door de hoeveelheid vocht in de lucht kun je zover niet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37 km Er is een tabel waarop je precies kunt zien hoe ver je bij glasheldere hemel zou kunnen kijken. zie bijgevoegde link. (de kijkrichting is overigens wel verkeerd om....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we veronderstellen dat de enige reden dat het zicht op de windmolen beperkt, de kromming van de aarde is. Dan is de oplossing als volgt.

Teken de kromming van de aarde (een gedeelte van een bol), met daarop een streepje die jou voorstelt en een langer streepje verderop die de windmolen voorstelt.

Punt M is het middelpunt van de aarde.
Punt J ben jij, op ooghoogte.
Teken een raaklijn vanuit je ogen en verleng die tot hij de windmolen snijdt. en noem dit punt W
Punt W is dus het punt van de windmolen dat je nog net kunt zien.
Punt R is het punt van de aarde waar je zicht door belemmerd wordt en tevens het punt waar de raaklijn de aarde raakt.

Als je deze figuur goed bekijkt, en veronderstelt dat de straal van de aarde constant (ongeveer 6367 km) is over die 40 km afstand, dan kun je met de stelling van Pythagoras de afstand JR uitrekenen, en daaruit de afstand MW. Succes!