Wat gebeurt er met de standaarddeviatie als alle getallen met 10 toenemen?

Ik weet dat als alle getallen met 10 toenemen het gemiddelde ook met 10 hoger uitvalt, maar hoe zit het met de standaarddeviatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.8K

Antwoorden (3)

Met de standaarddeviatie gebeurd dan niks.
De standaarddeviatie is het gemiddelde van alle afwijkingen van het gemiddelde.

Stel je getallen zijn eerst 1, 2 en 3. Gemiddelde is 2.
Afwijking van eerste getal van het gemiddelde is 1.
Tweede is 0
Derde is weer 1 (altijd positief trouwens)
De standaarddeviatie is het gemiddelde van 0, 1 en 1. 0,667

Dit zal bij de getallen 11, 12 en 13 hetzelfde zijn.

Er veranderd dus niks aan de standaarddeviatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beantwoorder visara heeft gelijk. Jij hebt trouwens ook gelijk dat het gemiddelde met 10 stijgt. Als je op een tentamen of proefwerk jouw antwoord cijfermatig moet onderbouwen vergeet dan niet om dit met de berekening van de variantie te doen: de standaardafwijking is nl. de wortel uit de variantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hierboven klopt, maar is niet erg inzichtelijk. Als je kijkt naar "wat er gebeurd met de Gausissche kromme" (als je overal 10 bij optelt), is veel duidelijker dat de standaarddeviatie niet veranderd.

Want jouw vervolgvraag is misschien: wat gebeurd er met de standaarddeviatie als ik alle getallen met 10 vermenigvuldig (==> die neemt toe met factor Worlel10=3.16)