Waarom is nul soms positief, soms negatief en soms neutraal? Ik dacht dat getallen exacte waarden hadden..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (6)

Nul is niet positief en niet negatief.
Tel maar 1+0=1. Er komt dus niets bij, maar er gaat ook niets af. Als je 1+1=2 hebt, komt er iets bij. En hetzelfde werkt zo met 1-1=0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 is negatief. +1 is positief. 0 is dus neutraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Sorrie, die min moest een plus zijn. Kort maar krachtig
sommige dingen in de wiskunde zijn wat abstract, en alleen te snappen als je vergeet wat je eerder hebt geleerd.

Oneindig + 1 = oneindig. Dat klinkt raar, maar zo is het gedefinieerd. Oneindig * 2 = oneindig.

Maar over nul, soms nadert een een getal nul, maar zal het alleen in theorie worden. 1/oneindig is nul, en nadert nul van de positieve kant. 1/-oneindig is ook nul, nadert nul van de negatieve kant. Twee keer nul, een keer positief, en een keer negatief. Het verschil tussen die twee getallen is nul, en dat is weer neutraal ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en inderdaad, op bijvoorbeeld borden waarop de buitentemperaturen staan aangegeven kan soms -0grC staan. Maar dat is een kwestie van afronden. Zo zal -0,4grC in veel gevallen afgerond worden naar -0grC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waarde die groter is dan -0,5 en kleiner dan 0, is afgerond negatief nul.
Een waarde die groter is dan 0 en kleiner dan 0,5 is afgerond positief 0.
Dit is mijn logica.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als de waarde gelijk aan 0 is dan is dat exact nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nul is nul! Wiskundig geen twijfel mogelijk. Maar je kunt wel afspreken dat je met -0 bedoelt: tussen -0,5 en 0 en met +0 tussen 0 en 0,5. Vooral bij temperaturen kan dat handig zijn om aan te geven dat het licht vriest (-0) of licht dooit (+0).