Is 2 keer 2X nou 4x² of 4X ? Ik weet wel dat 2X keer 2X = 4X²

Ik ben het even vergeten, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
26.2K

Antwoorden (7)

2 x 2X = 4X
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 keer 2x is gewoon 4x & (2x)² = 4x².
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je van "2 keer 2x" nou "4x 2x²" maken? Je goochelt maar wat met niet-kloppende cijfers. Nee, dit antwoord is goed fout ;)
2X betekend 2 maal X.
Ga 2X vermenigvuldigen met 2: 2*2X
Je som wordt dan voluit: 2*2*X
De 2*2 kan je ook opschrijven als: 2^2
Je som wordt dan 2*2*x of (2^2)*X of 4*X
De uitkomst blijft voor allemaal hetzelfde: 4X
(het ^ teken betekend een macht)

Wanneer je 2X met X vermenigvuldigd krijg je:
2*X*X
Je kan X*X dan ook opschrijven als X^2
Je som wordt dan 2*X*X of 2*X^2
De laatste versie is de versie die je dan opschrijft.

Om 4X^2 te krijgen moet je 2X met zichzelf (dus met 2X) vermenigvuldigen.
Schrijf 2X*2X uit als 2*X*2*X
je kan het ook opschrijven als: 2*2*X*X
je kan dit ook opschrijven als: (2*2)*(X*X)
schrijf vervolgens 2*2 als 2^2 en X*X als X^2
voor (2^2)*(X^2); ga 2^2 (of 2*2) oplossen en je krijgt 4
je som wordt dan 4*X^2

Het uitschrijven van sommen is niet altijd handig maar met eenvoudige sommen is het een heel goede manier om het te leren begrijpen.

Dat 2*2X geen 4X^2 is kan je ook zo beredeneren:
Je weet al dat 2X*2X= 4X^2
2X is niet hetzelfde als X (dit kan je zelf denk ik duidelijk genoeg zien). Dus wanneer je 2X gaat vermenigvuldigen met 2 of met 2X zijn dat 2 verschillende sommen met 2 verschillende uitkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zoveel tekst, dat de lezer na 2 regels de draad al kwijt is. De vraag is simpel en dat moet het antwoord ook zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je denkt dat alleen de uitkomst geven de vraagsteller ook maar het miste helpt bij het leren van wiskunde? Het minst belangrijke deel bij wiskunde is de uitkomst. Hoe je er aan komt is vele malen belangrijker. Ik heb alleen maar de 2 voorbeelden en 1 extra voorbeeld uitgewerkt met uitleg. Vind je het belangrijker dat scholieren hier de antwoorden op kun huiswerk rechtstreeks hersenloos kunnen gaan kopiëren soms? Stel je voor dat we scholieren dwingen om na te denken voor ze iets in hun huiswerkschrift gaan opschrijven.
Als je in de ene hand 2x hebt en in de andere hand ook 2x, dan heb je samen 4x. Overigens moet je uitlkijken met het door elkaar gebruiken van het x en het maalteken. Je kunt voor het maalteken beter * gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2x+2x = 4x, maar er wordt gevraagd naar 2x*2x, en dat is zeker geen 4x.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd naar 2 * 2x. Als je twee handen hebt, met daarin allebei 2x, dan heb je echt 2 * 2x. (Wat toevallig ook hetzelfde is als 2x + 2x)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
09090989, Waar staat dat er gevraagd wordt naar 2x*2x? Ik heb dat niet kunnen vinden.
Als je x vervangt met appels word de som: 2*2 appels= 4 appels oftewel 4x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord. Inderdaad is 2x keer 2x = 4x² en dus is 2 keer 2x dat niet. Dus, 2 keer 2x is gewoon 4x en ook 2(2x)=4x en (2x)(2x)=4x².
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 2x keer 2x 4x^2 is (zoals jezelf al zei), is 2 keer 2x 4x.