Waaom is de stelling van pythagoras een stelling en geen hypothese?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (6)

Hypothese is een verwachting van de uitkomst van een vraagstuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stelling van Pythagoras is bewezen, terwijl een hypothese een aanname is, dus niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je driehonderd bewijzen niet genoeg dan?
Er bestaan meer dan 300 bewijzen voor de stelling van Pythagoras. Een van de eenvoudigste bewijzen deelt een vierkant met zijde a+b op twee manieren in. In de linkerfiguur is het vierkant opgebouwd uit een vierkant met zijde a, een vierkant met zijde b, en 4 rechthoekige driehoeken waar we mee begonnen. De rechterfiguur is een vierkant opgebouwd uit een vierkant met zijde c, en wederom de 4 rechthoekige driehoeken. In beide figuren zien we een vierkant met zijde a+b, dus beide vierkanten hebben dezelfde oppervlakte. Laten we nu zowel links als rechts de vier rechthoekige driehoeken weg, dan hebben de figuren die je overhoudt nog steeds dezelfde oppervlakte. Maar links houd je een vierkant met zijde a, en een vierkant met zijde b over, met samen een oppervlakte van a2+b2. Rechts houd je een vierkant met zijde c over, met een oppervlakte van c2. Hieruit volgt...(zie verder Wikipedia)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op onderstaande site staan 93 verschillende bewijzen van de stelling van Pythagoras, dus niet bewezen lijkt me niet echt een juiste reactie. http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtml
volgens mij omdat je het kunt bewijzen (als je pech hebt moet je dat straks doen....)

daarmee is het een stelling, een hypothese is een veronderstelling
12 jaar geleden
Het is een bewezen (en opnieuw bewijsbare)stelling en niet zoals een hypothese een veronderstelling, die (nog) niet is aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meten = weten, Hypothese = een verwachte uitkomst. Je wéét wanneer je geboren bent, maar weet je ook of je volgend jaar nog leeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stelling is een bevestiging dat de hypothese of theorie klopt. De hypothese van Pythagoras luidt: Er is een verband tussen de lengte van de schuine zijde en de beide rechthoekzijden van een rechthoekige driehoek. Zijn stelling ondersteunt deze hypothese. De stelling is met volledige inductie te bewijzen. Ruwweg gezegd: als je lettertjes ipv cijfers gebruikt, dus ook niet empirisch, zie dat de stelling niet in tegenspraak is met de hypothese.