wat kost een 25 watt lampje als ie een uur brandt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
40.6K
itsme
12 jaar geleden
Ik zou nooit een lamp kopen die maar een uur brandt.

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van of je groene stroom hebt of grijze stroom (en je leverancier natuurlijk). Gemiddeld genomen kost een kWh 23 cent inclusief belasting. Pas na 40 uur branden heeft zo`n lampje een kWh verbruikt dus per uur kost het dan gemiddeld iets meer dan een halve cent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging:
Op onderstaande site kun je zelf per apparaat bekijken hoeveel stroom het verbruikt en hoeveel dat kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kilowattuur kost rond de 20 cent want je moet de energiebelasting ook meetellen (het is zelfs nog iets meer, maar je krijgt een deel van deze belasting terug).

Berekening:

Een lamp van 25 Watt, die 1 uur brandt verbruikt aan elektriciteit 25 x 1 x 1/1000 = 0,025 kWh. Dit kost 0,025 x 0,20 euro = 0,005 euro = 0,5 eurocent = een halve eurocent. Oftewel de lamp kan 2 uur branden voor 1 eurocent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat dit een gloeilamp is. Die gaan ongeveer 1000 branduren mee. Dus boven op de elektriciteitskosten komen de afschrijvingskosten. Kostte het lampje zeg, € 1, dan zijn die kosten € 0,001.
In bepaalde gevallen komen er ook arbeids- en administratiekosten bij, bijvoorbeeld als dit lampje in een bedrijf brandt en door de huishoudelijke dienst moet worden vervangen. Zeg dat dat een kwartier duurt, a € 40/uur dan is dat voor dat ene branduur: 40/4/1000=€ 0,01. Je ziet dat de arbeidskosten het hoogst zijn. Daarom worden gloeilampen in bedrijven vervangen door spaarlampen of ledlampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 25 Watts lampje zal in één uur 1/40 oftewel 0,025 KWh. aan energie verbruiken.
De tarieven zijn per leverancier verschillend alsmede het dag/ nacht tarief kan bepalend zijn voor je berekening.
Dus om te kunnen bepalen/berekenen wat het kost zul je het KWh.prijs inclusief BTW moeten vermenigvuldigen met 0,025. Dan weet je het.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ecopower opteert ervoor om geen abonnementsgeld te vragen en maakt ook geen verschil tussen dag- en nachttarief. De prijs is dus recht evenredig met het verbruik: 0,22 euro per kilowattuur (prijs vanaf 1/8/2011,
Dus in dit geval ben je €0,0055 oftewel 0,55 eurocent per uur kwijt.