Een 'factor' is een onderdeel van een vermenigvuldiging, net zoals een 'term' een onderdeel is van een optelling.

In het product 'a*b' (met * voor het vermenigvuldigingsteken), ook wel gewoon 'ab' genoteerd, zijn 'a' en 'b' de factoren. Op dezelfde manier zijn dit de termen in de som 'a+b'. Het kunnen er ook meer dan twee zijn, zoals de 4 factoren in a*b*c*d; dat zijn a, b, c en d.

Termen en factoren kunnen ook in elkaar 'genest' zijn; in de uitdrukking '3ac+bc' herken je op de eerste plaats een som, namelijk met termen '3ac' en 'bc'. Maar elk van die termen is het resultaat van een vermenigvuldiging en bestaat dus uit een aantal factoren. Zo bestaat de eerste term uit de factoren 3, a en c; de tweede term uit de factoren b en c.

In jouw vergelijking 'b = 14a' staat er enkel in het rechterlid een vermenigvuldiging, namelijk van 14 en a. Dit zijn de twee factoren van die vermenigvuldiging.

Ik vind het wel een beetje een vreemde vraag bij deze uitdrukking; dus als je iets anders bedoelde, dan reageer je maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 14 heet inderdaad (ook) coëfficiënt in '14a', maar dat verandert niets aan het feit dat '14a' een product is ( = resultaat van een vermenigvuldiging) met factoren '14' en 'a'.