Hoe kan ik zelf wiskunde het beste leren?

Het is iedere keer het zelfde liedje.
Ik begrijp niets van wiskunde.
Mijn vader helpt me.
Ik begrijp iets niet. Mijn moeder begint te schreeuwen
Dan begint ook mijn vader te schreeuwen.
Ik schreeuw dan terug dat ik het niet begrijp.
En vervolgens ben ik mijn laptop kwijt en snap ik alsnog niets van wiskunde.
Heeft iemand tips om wiskunde zelf te leren?
Het boek is de wageningse methode (nog erger dan een puzzel met 1000 stukjes waarvan er sommige ontbreken en sommige stukjes er niet bij horen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien woont er iemand in de straat of heb je een oom/tante neef/nicht die je kan helpen. of misschien kan iemand van goeievraag je wel helpen
.
Kom je wel eens in de bieb? kijk dan eens bij de wiskundeboeken. Ik zelf heb twee basis wiskundeboeken waarin alles stap voor stap wordt uitgelegd. bijvoorbeeld deze: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/basisboek-wiskunde-druk-1/1001004002600981/index.html#product_images. Op welk niveau heb je wiskunde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn familie woont vooral in het buitenland en ik woon in een plaats waar vooral kleine kinderen zitten.
De bieb is te ver weg maar ik zal van het weekend kijken. Gymnasium 3

Antwoorden (10)

op internet leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...
En waar?
je bent jong en je hersenen zijn nog niet rijp genoeg om wiskundige vraagstukken goed te kunnen begrijpen. Ik vind dat jouw leraar hier rekening mee dient te houden,door jou vrijstelling te geven voor dit vak. Als je 10 jaar ouder bent kun je dan alsnog proberen wiskunde te begrijpen. Nu dus niet,het komt te vroeg voor je.

ps. laat dit antwoord maar aan je leraar zien.samen komen jullie er dan wel uit! zeg hem dat je je tijd liever besteedt om jezelf verder te verbeteren in jouw goede vakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hele schoolcarrière zonder wiskunde.
Hallelujah! Mijn wereldwonder is ook op aarde geland. Maareuh, ik wil niet over 10 jaar op de avondschool zitten en vrij krijgen van wiskunde krijg ik niet aangezien dat enkel kan op het VMBO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je antwoord klopt maar voor een deel, inderdaad je hersenen zijn nog niet helemaal ontwikkeld waardoor je nog niet zoveel logica e.t. beheerst.
maar niks gaat vanzelf. Als je tien jaar wacht heb je veel van de basis gemist.
Ik merk dat er bij ons in de klas ook veel kinderen zijn die moeite hebben met wiskunde, vraag aan je docent eens om wat extra bijles.
succes!
Krijg je ook een begeleidende les er bij, zit je op school? Probeer dan zo goed mogelijk je huiswerk te maken en ga voor in de klas zitten. Probeer eventueel je huiswerk te maken met iemand die er wel een snars van begrijpt. Vaak als iemand anders het ook nog een keer uitlegt (vaak op net weer een andere manier dan bv de docent) kan het zijn dat je het in een keer wel snapt

wiskunde leer je door kleine stapjes te nemen en veel oefeningen te oefenen. Zorg ook dat je de basisregels goed in de vingers hebt, dus de rekenregels.

En verder: oefenen, oefenen, oefenen.

Een talent zul je misschien nooit worden in de wiskunde, maar een voldoende eruit slepen is voor bijna iedereen wel haalbaar.

En ik spreek uit ervaring: waar sommige mensen een wiskunde knobbel hebben, daar zit bij mij een heel diep gat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit op school, mis echt zelden een les. Maar er word nooit wat uitlegt, van mijn wiskunde docent's uitleg word ik alleen nog verwarder. Ik zit meestal wel op een rustig plekje. Ik heb zowat de laagste rang in mijn klas en als ik iemand om hulp vraag is standaard het antwoord: NU NIET! WEET IK NIET!
Maar het probleem is ook dat ik die basisregels niet kan vinden, die staan ergens verstopt tussen de vragen waarbij je de regels zelf moet heruitvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat je geval moet je opzoek naar iemand die het je wel kan uitleggen. dan is bijles de beste optie. Probeer jezelf ook niet helemaal in paniek te krijgen. vertel je zelf dat je het wel GAAT snappen. als je paniekt (aaarg, ik snap t niet!!) lukt het ook niet.

Heb je de mogelijkheid om bijles te krijgen?
bijles kan je helpen. zelf als je leert moet je niet afgeleid kunnen worden. concentreer je helemaal op je werk. ze zeggen ook wel dat yoga helpt met slimmer worden. er werd eens een test gedaan met wiskunde, natuurkunde enz. de yoga'ers had toen de meeste punten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goh, of zou yoga meer beoefend worden door hoger opgeleiden?
Vraag aan je mentor of er iemand uit de hoogste klas je wat bijles mag geven. Op onze school is dat 5 euro per half uur.
Dan heb je in ieder geval die toestanden thuis niet.

Met veel oefenen krijg je het zeker door. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar het geld niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan je wiskundeleraar vragen. Die helpt je vast wel!
Misschien heb je iemand anders die het je op een andere manier uit kan leggen. (ik ken ook mensen die omdat ze het zelf zo goed snappen, niet zien waar het probleem ligt voor de ander, en daarom boos worden: "je ziet toch dat het zo is" Ik zag het niet dus.
Misschien een klasgenoot, die jij weer kunt helpen met iets waar jij wel goed in bent?
Of bijles , of zoek naar een boek waar je hetzelfde leert, maar op een andere manier uitgelegd
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik het laagst in rang sta van de klas kan ik enkel van hun een kwaaie snauw verwachten.
Een deal met helpen kan er dus niet komen.
http://wiskunde.ebrodesign.com/index.php?gr=1&id=1

Kijk eens op deze site. Veel uitleg al vanaf de onderbouw en een mogelijkheid om zelf te oefenen.
Misschien heb je er wat aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de zelf oefenings vragen staat ook de uitwerking van de opgaven. Zo weet je in elk geval hoe je ze toe moet passen.
13 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen, is hier de vragen stellen die je hebt.
Er zijn hier veel kansen sinds veel mensen antwoord geven ;).

Toegevoegd na 23 seconden:
hier = op goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in die boek staat tips(of anders)kijk nar die tips en nem een som die je nit begrijpt en mak hetmt die tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou als dat dus voorkomt.
ga je naar je mentor en vraag je om bij les als je dat wilt. anders kun je ook nog op internet zoeken.

veel succes!
x 1meisje die het ook heeft meegemaakt!

Toegevoegd na 3 minuten:
maar als dat nog niet helpt.
dan kun je misschien naar je wiskunde docent gaan en vragen om extra huiswerk van die stof.