coördinaten bereken met x en y formule, hoe?

kan iemand mij uitleggen hoe ik de coördinaten kan berekenen bij een x en y formule zoals: y=xkwadraat+5x+10.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
7.1K

Het beste antwoord

Het hangt ervan af welke coördinaten je wilt berekenen. De som-product methode, die hierboven wordt genoemd, kan je alleen gebruiken als je wilt weten wat de coördinaten van de snijpunten van de x-as is.

Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de coördinaten zijn bij x=5, vul je 5 in bij de formule:

y= 5^2 + 5 × 5 + 10
= 60

de coördinaten zijn dan (5,60)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met de som product formule
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, discriminant is <0, dus abc formule
Met de abc formule
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als x 5 is en de formule is: y:x-2
Dan word x dus 5 en krijg je y:5-2 is 3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een coordinaat bestaat uit een combinatie van x en y.

Als je de formule hebt die y uitdrukt in functie van x, dan is het gewoon een kwestie van voor een bepaalde x de bijbehorende y uitrekenen door de x in de formule in te vullen.

Bijvoorbeeld:
x=0 ==> y =0^2+5*0 +10 =10
x=1 ==> y =1^2+5*1 +10 =1+5+10 = 16