Wie kan mij helpen met dit?

Wie kan mij uitleggen hoe ik bijvoorbeeld 'een op de vijf mensen' kan uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (8)

Dat is 20% van de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 op 5 is gelijk aan 20%
heb je 100 mensen zijn het er dus 20
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 op de 5 is 20 % 20 % is dus het aaltal mensen
en dan keer 1,02 is jou antwoord

Toegevoegd na 1 minuut:
1 op de 5 is 20 %
20% is in wiskunde keer 1,02
dus wat je moet doen is het aantal dat je hebt keer 1,02
dan heb je je andwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1,02?
Als ik jouw redenatie volg, '20% is keer 1,02', dan is 20% van 100 ineens 102.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, toch maar eens terug naar je math teacher. Waarschijnlijk wist je nog wel dat er ergens een 0 en een 2 in zat, maar niet dat je om 20% ergens van te krijgen vermenigvuldigt met 0,2. Die 1,02 gaat echt nergens over. Tenzij je wilt uitrekenen wat 102% ergens van is.
Om te zeggen dat een op de vijf 20% is, helpt waarschijnlijk niet.

Een op de vijf betekent niets meer en niet minder dan dat iets bepaalds geldt voor een persoon voor elke vijf personen in de groep. Oftewel: Als je weet dat een op de vijf mensen een kromme neus heeft in Utrecht, en je weet dat Utrecht 300.000 inwoners heeft, dan heeft dus 1/5 van de 300.000 = 60.000mensen een kromme neus.

E
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorbeeld 100 : 5 = 20 duss eenvijfde is gelijk aan 20%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 : 5 = 0,2 × 100 = 20

Toegevoegd na 1 minuut:
20% dus

Toegevoegd na 1 minuut:
20% dus

Toegevoegd na 2 minuten:
20% dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of in Jip & Janneke-taal:

Alle mensen = 100% (5 van de 5 mensen).
Om de waarde van 1 persoon uit te rekenen, moet je die 100 delen door het aantal mensen.
Eén mens is in dit geval dus 20 waard, dus 1 persoon is 20% van de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt denk ik het meest aan het antwoord van Jelle voor de uitleg van "1 op de vijf".

Een iets andere manier is deze: je moet het aantal mensen delen door 5, en het getal wat je dan krijgt vermenigvuldigen met 1.

Dan snap je ook "2 op de vijf", want dan deel je eerst door vijf, en wat je dan krijgt vermenigvuldig je met 2.

Net zo met "1 op de vier": eerst gedeeld door vier, dan keer 1. En "3 van de 7" geeft dan: delen door zeven en dan keer drie.