Hoeveel verschillende 'potjes' schaak zijn er mogelijk? (in de zin van hoe groot de kans is dat je twee keer precies hetzelfde potje schaak speelt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
9.2K

Het beste antwoord

De vraag die eerst gesteld moet worden in dit soort spelen is of schaken een kansspel of een behendigheidsspel is.

Hoe behendigheid zich tot toeval verhoudt, wordt tot uitdrukking gebracht door:
S = LE / ( LE + RE) = Skill (relatieve
behendigheid).
Op deze manier is S altijd een getal
tussen de 0 en 1. Een zuiver kansspel
heeft leereffect 0 en zo kom je uit op
S=0. Een puur behendigheidsspel zoals
schaken heeft toevalseffect 0 en zo kom je uit op S=1.
Volgens deze methode komt roulette uit op 0, Golden
Ten op 0.012 en Blackjack op 0.049.

Roulette, Blackjack, Eenentwintigen, Jokeren en Golden Ten zijn dus kansspelen. Hartenjagen, Texas
Hold Em, Toepen, Kruisjassen, Rikken,
Klaverjassen, Bridge, Schaken, Dammen en Halma zijn behendigheidsspelen.

Daar schaken een behendigheidsspel is kun je via kansberekening niet uitrekenen hoe groot de kans is dat je hetzelfde potje speelt. Overigens is dat natuurlijk mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geen potje aan de hand van de zetten naspeelt of een standaard kort spel speelt ('gekkenmatje' bv) is geen enkel potje hetzelfde. Dat maakt het juist zo leuk/interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het aantal reglementaire stellingen op het schaakbord ligt naar schatting tussen 10^43 en 10^50, en de speltheoretische complexiteit is bij benadering 10^123."

"Er zijn 169518829100544000000000000000 (vraag me niet hoe je dat uitspreekt) manieren om de eerste 10 zetten in een partij schaak te spelen."

De kans dat een potje schaak al eens eerder gespeeld is is denk ik best groot, de kans dat je zelf een spel nog eens speelt een stuk kleiner, misschien wel nul. Maar in beide gevallen doe ik er maar een slag naar, ik heb geen cijfers over het totaal aantal gespeelde spelletjes schaak of het totaal aantal door jou gespeelde spelletjes.