hoe gaat de stelling van pythagoras?

met wiskunde heb ik binnenkort een toets over de stelling van pythagoras.
kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K

Het beste antwoord

de stelling van Pythagoras is heel makkelijk als je er even mee oefent.
je hebt een rechte hoek. aan de hoek heb je de rechthoekige zijden. vaak heb je een langere en een kortere. als ik de lange zijde nou afkort als lz en korte zijde als kz. de overgebleven zijde is de schuine zijde ( afgekort als sz). als je de sz moet uitrekenen dan doe je :
kz in het kwadraat.
plus
lz in het kwadraat.
daar komt een antwoord uit waarvan je de wortel moet uitrekenen. dan heb je de sz uitgerekend.

je kunt ook met de stelling van Pythagoras bijv. de lz uit rekenen. dan doe je:
sz in het kwadraat.
min
kz in het kwadraat.
van dit antwoord doe je weer de wortel en dan heb je het eind antwoord.

/l
3 / l
/ l
----
in dit geval is het dus
2 in het kwadraat = 4
3 in het kwadraat = 9
___-
5 waar van je dus de wortel moet nemen = 2.23.
het eind antwoord.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 57 seconden:
sorry,
die drie hoek is erg mislukt ik ben nog niet zo handig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

A-kwadraad * B-kwadraad = C-kwadraad

Toegevoegd na 49 seconden:
* = +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A kwadraat + b kwadraat = c kwadraat

Toegevoegd na 6 minuten:
wordt ook wel de 3-4-5 steek genoemd

als 1 been van een driehoek 3 centimeter is en de andere 4 centimeter is de langste altijd 5 centimeter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden".
In de bekende wiskundige vorm:

a2 + b2 = c2

Toegevoegd na 4 minuten:
In gewoon Nederlands: als je de lengtes van twee van de drie zijdes van een rechthoekige driehoek weet kun je de derde berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had ik eerst ook heel veel moeite mee
stel je voor dat A 3cm is en B 4cm.

a² + b² = c²
3² + 4² = c²
9 + 16 = 25
wortel van 25 = 5

C = 5cm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je nog een bewijs zoeken, op onderstaande site staan er 87 verschillende.