Stel, je kan in een krasloterij 1 miljoen winnen, hoe groot is de kans dat je wint als je er 500,000 euro in stopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Het beste antwoord

Organisatoren van loterijen moeten geld verdienen. Dat hoeft nog geeneens puur winstbejag te zijn; het drukken van lootjes kost geld, de winkelier die ze verkoopt moet wat verdienen, en de baas van die loterij moet zijn hypotheek ook betalen.

Hier wat cijfers van diverse kansspelen:
Staatsloterij - 65.40%
Lotto - 50%
Dayzers - 50%
Krasloten - 49-68%
Postcode Loterij - 35%
BankGiro Loterij - 35%
Sponsor Bingo Loterij - 35%

Als je b.v. de Lotto neemt, dan wordt van al het ingelegde geld 50% uitgekeerd aan de deelnemers, en 50% is de winst voor de loterij.

Als we voor het gemak even het uitkeringspercentage van krasloten op 60% houden, dan betekent het, dat als je voor 500.000 Euro krasloten koopt, je 60% weer terugkrijgt. Dat is dus 300.000 Euro en je bent 200.000 Euro kwijt. De kans om te winnen is dus 6 uit 10, oftewel voor iedere Euro die je inlegt, krijg je 60 cent terug.
Niet doen dus! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Organisatoren van loterijen moeten ook geld verdienen, en zullen er dus voor zorgen dat er op lange termijn altijd minder wordt uitgekeerd dan dat er wordt geïnd. Als je € 500.000,- inlegt, zul je statistisch gezien minder dan dat terug krijgen.

Loterijen zijn belastingen voor mensen zonder verstand van kansberekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, daar zit wat in...
Die kansberekening kan je alleen maken als je weet hoeveel loten er worden uitgegeven, er worden verkocht, én wat er gebeurt met eventuele niet verkochte loten die een waarde van 1 miljoen hebben. (of zouden kunnen hebben)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik maar eens goed nadenken voor je een lot koopt, volgens de berekeningen wordt je er eerder ongelukkig van dan gelukkig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet zeggen. Je kunt alleen de statistische VERWACHTING berekenen. Statistisch worden mannen 83 jaar, maar dat moet je eens zeggen tegen de velen die voor hun 80-ste doodgaan.