Wat is het verschil tussen oneindig klein en 0?

De 0de dimensie bestaat uit een oneindig kleine punt. Is die er dan wel überhaupt? Een lijn bestaat weer uit die punten en wordt dan de 1ste dimensie genoemd. Maar als een lijn bestaat uit oneindig kleine punten, bestaat die lijn dan wel? Zomaar wat voorbeelden. Weet iemand hier het 'wiskundig' antwoord op?

0 is toch eigenlijk synoniem voor geen?

Dus 0 impliceert 'niets'? Terwijl oneindig klein 'iets' impliceert?

Wat is er nu met 'de moderator'? Ik zie het steeds terugkomen, maar snap er niets van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneindig klein... IS ER NIEMAND DIE DIT OOK WEET?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of oneindig groot?

Het beste antwoord

Wiskundig gezien is het verschil tussen 'oneindig klein' en 0 gelijk aan nul, als je n in onderstaande limiet maar oneindig maakt.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan betrek je "oneindig" weer in je antwoord.
AWM
14 jaar geleden
Correct, maar dat stond toch ook in de vraagstelling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dat nog iets verduidelijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kwartje is bij mij gevallen.
AWM
14 jaar geleden
Oke. Als je heel lang een stuk kaas door midden snijdt, dan hou je in theorie altijd weer een stukje over, de helft van het vorige stukje.
In de wiskunde kun je dat aantal keren dat je snijdt echter op oneindig stellen. (lukt je in de praktijk natuurlijk niet). Als je dat een oneindig aantal keren zou doen, zou je niets overhouden.
Is niet helemaal wat een limiet naar oneindig is, maar een poging om het uit te leggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier laat je een steekje vallen antwoordman...
-1
AWM
14 jaar geleden
Vertel, XiniX, ik sta overal voor open...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus 0 is gewoon 0 dus niets. Terwijl oneindig klein 0,0000... oneindig met als laatste getal een 1 is?
AWM
14 jaar geleden
Nee, de limiet van 1/n naar oneindig is echt nul.
Voor rest wordt hier alleen maar wat slap gewouweld.

Andere antwoorden (3)

Oneindig klein is zo klein dat het niet gemeten kan worden. En als het wel gemeten kan worden dan blijkt dat het bijvooreeld nog steeds deelbaar is. Waardoor het toch nog kleiner kan zijn. Maar het is nét geen 0 want 0 is niets en oneindig klein is niet niets - alleen klein.

De kleinste maat - oneindig klein is daarom een maat die alleen in de wiskunde berekend kan worden. Oneidig klein is ook onmeetbaar. Het is een virtueel getal. Een punt dat oneindig klein is is een punt zonder meerbaar oppervlakte, maar de oppervlakte is niet 0. Een lijn is de verbinding tussen twee van deze onmeetbaar kleine punten. De dikte van deze lijn is onmeetbaar klein. Hij valt dus niet na te tekenen want elke getekende lijn is dikker dan onmeetbaar klein.

Het antwoord van Xinix (in etappes) is per definitie het beste antwoord, want dit is het enige antwoord. Het verschil tussen oneindig klein en 0 is oneindig groot. We kunnen ons daar geen voorstelling bij maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Klopt niet. Wiskundig gezien.
Ook al kun je je daar geen voorstelling van maken. Zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je lichaamstaal.. +1 van mij ook
Oneindig en nul zijn inderdaad wiskundige "verzinsels", waar je in theoretische modellen blijkbaar leuk mee kan rekenen. In praktijk bestaan oneindig klein en nul (niets) niet.

Een oneindig kleine punt is een theoretisch iets, dat in werkelijkheid niet bestaat. In onze bekende wereld is alles 3D. Als ik een punt teken op een vel papier en er met een microscoop naar kijk, is het een 3D punt. Idem lijn.

Een lijn bestaat uit een oneindig aantal oneindig kleine punten, waardoor ie dus kan in een theoretisch model bestaan.

Als meer wil weten over dimensies, met name hoe je de 4e moet voorstellen kan ik je onderstaand filmpje aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzinsels vind ik wat ver gaan. Ik kan bijvoorbeeld 0 kinderen hebben toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het door jou gegeven antwoord op de vraag "Wat is het verschil tussen oneindig klein en 0?" is door een moderator verwijderd. De reden hiervoor is: Je antwoord voldoet niet aan de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste jjgjohn,
het kan zijn dat je geen kinderen hebt. Om dit in een getal uit te kunnen drukken is het getal 0 verzonnen.
Maar je kunt je kinderen niet tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan welke richtlijn voldoen ik volgens jou niet, xinix?
Stel je deelt 1 door 2, dan krijg je 1/2. Dat deel je weer door 2, dan krijg je 1/4, etc, etc... (1/8, 1/16, 1/32). Als je dat blijft doen dan wordt het getal oneindig klein. Dat wil zeggen: noem mij een getal (groter dan nul) dat jij superklein vindt en ik kan in de reeks (1/2, 1/4, 1/8, ....) altijd een getal aanwijzen dat kleiner is dan jouw getal. Hoe klein jij je getal ook kiest. Het getal 0 wordt echter nooit bereikt door de reeks en daarom verschilt het van oneindig klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Fout. Als het getal onder de streep oneindig groot is, dan is de uitkomst nul. Lees mijn antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij zegt is waar, maar wat ik zeg ook. Wijs eens precies aan waar in mijn bewoording een foute beredenering zit dan.