hihi, water brand niet (nooit!).
Maar je kan het wel laten lijken dat water brand:
Laat aardgas/propaan door een bak met water borrelen (als in een bubbelbad). Vlammetje erbij en je hebt een bak met brandend water.
Deze truc wordt vaak gebruikt bij brandweer en BHV oefeningen om brandende vloeistoffen na te bootsen.
13 jaar geleden
Water is niet brandbaar. Wel is het technisch mogelijk om de bestanddelen van water, namelijk waterstof en zuurstof te scheiden. Daarna zou je middels mengen van deze twee elementen, brand kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt een bak water, en je schenkt er voorzichtig een flinke scheut benzine op! benzine drijft op water en als je dit aansteekt zullen de benzinedampen heel even branden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Branden betekent oxideren met zuurstof. Bij verbranding van waterstof met zuurstof ontstaat water. Water is zelf dus een afvalproduct van brand net als kooldioxide.
Beide worden juist als blusmiddel bij brand gebruikt.

Als je water door elektrolyse weer splitst in waterstof en zuurstof, dan kun je die samen weer laten branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er aan kon komen: gooi een paar brokjes alkalimetaal in water. Natrium, kalium etc. Die stoffen reageren zó sterk met water dat er ook werkelijk vuur aan te pas komt. En het is dus ook echt het water zelf dat samen met het alkalimetaal brandt.
Puur gezien oxideert – dus verbrandt - het metaal, maar het water doet er zelf wel aan mee, anders dan met benzine-op-water en zo, waar het water gewoon water blijft en de benzine verbrandt aan de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier is een video over het laten branden van water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal manieren voor
1 waterstof en zuurstof uit water scheiden door elektrolyse. Stanley Meyer had een manier gevonden om het rendabel te doen. Ook Daniel Dingel heeft een soortgelijk systeem gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=azeZgWuHARM

2 door een water boogie (water vernevelen en hoge voltage erdoorheen jagen)
http://www.youtube.com/watch?v=YR7eIbL1Ffc&feature=related

3 door "chemalloy" in een bak met water te gooien (er ontstaat spontaan waterstof en zuurstof, zonder toevoeging van energie)
http://www.nuenergy.org/pdf/chemalloy_articles.pdf

4 door het "bingo-fuel" principe: stroom op twee delen koolstof te zetten in een bak met water (wat er ontstaat is een gas wat erg in de buurt komt van Propaan en Butaan. Minder schoon dan waterstof/ zuurstof gas).
http://bingofuel.online.fr/bingofuel/html/bfr10.htm

5 door het toevoegen van chemicaliën die een verbinding aangaan met de waterstof: er ontstaat een soort benzine verbinding. Helaas kan ik er geen informatie over vinden, anders was ik een pompstation begonnen :D. Het gerucht gaat dat de Duitsers het in de Tweede Wereld Oorlog hadden. Het is zelfs in scene in een oorlogsfilm met een Duitse soldaat die water in zijn motortank gooit en na een aantal chemicaliën en wat schudden en even wachten, weer vertrekt op zijn motor. (Welke film is dat?)