als gassen niet kunnen geleiden, hoe ontstaan er dan bliksemschichten?

Bij scheikunde wordt altijd beweerd dat gassen hoe dan ook geen elektriciteit geleiden, maar hoe zit het dan met bliksemschichten? heeft dit iets te maken met andere (vloei)stoffen in de lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het spanningsverschil groot genoeg is, kan bijna alles geleiden. (een absoluut vacuüm kan niet geleiden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een andere scheikunde-docent vragen bij de directeur!!

Het beste antwoord

In hoofdregel kan dat wel zo zijn, maar als het voltage hoog genoeg is ontstaat er plasma: het gas wordt elektrisch geladen en er treedt geen verlies op!

Het is misschien een beetje moeilijk voor te stellen, maar je kan het zien als wat je ziet in die plasma bollen waar je je hand oplegt.

Dit is ook de reden dat bijvoorbeeld een MRI scan bestaat uit plasma, om een erg sterk magnetisch veld te generen met het meeste rendement. Op deze manier kan je met relatief weinig stroom toch een sterke elektromagneet maken. Er is zelfs een theorie dat alles uit de ruimte met elkaar verbonden is door magnetisme, elektriciteit en plasma (tweede link). Er zijn zelfs geruchten dat Rusland een of ander plasma wapen zou hebben die grote schade kan aanrichten.

Ook bijvoorbeeld bij het ontploffen van een Atoombom (uraniumbom, kernfusiebom en de zwaarste de waterstofbom) ontstaat er plasma. Dit heeft te maken met de elektriciteit die vrij komt die samen met de gassen erom heen plasma maken. Vandaar dat er ook altijd een ring te zien is (tenminste dat neem ik aan, in die video's die ik gezien heb. Hopelijk blijft het bij video's:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als gassen niet konden geleiden, dan werkten TL-buizen, spaarlampen en nog veel meer apparaten niet.
Als je de spanning maar hoog genoeg maakt, dan ontstaat er ionisering. En licht. Bij bliksem ook.
13 jaar geleden
bij bliksem is het zo dat de ene wolk + geladen is en de andere - geladen is .
en als je stroomdraden met de plus en de min tegen elkaar houd krijg je vonken ,dat gebeurt er zo 'n beetje.
dus in wezen heeft bliksem niets met5 gassen van doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gassen kunnen ook elektriciteit geleiden bij een hele hoge druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zekere zin heb je gelijk. Dat is ook de reden waarom we een bliksem voorstellen in breuklijnen: rechte lijn, dan haak terug en dan weer naar beneden zoals die bliksems op de elektriciteitskabines. Het gaat dus met een gigantische weerstand erdoor. Er zijn dus ook mensen die zo'n bliksem overleven doordat ze compleet natgeregend zijn en de bliksem rond hen slaat in zekere zin (dan meestal wel met doofheid en brandwonden zoals het boertje uit mijn jeugd in Sint-Jozef/Koolkerke bij Brugge).

Maar inderdaad in de lucht, 99% zuurstof en stikstof, gaat het niet gemakkelijk om de bliksem erdoor te krijgen. De waterwolken met stofpartikeltjes helpen wel.