Hoeveel van alle grondstoffen heeft de mens al gebruikt?

zijn er al grondstoffen op gegaan?
zijn er grondstoffen waarbij het bijna op is?

Kan iemand mij een overzichtelijk beeld geven van het verbruik en hoeveelheid grondstoffen op aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat weten we niet. Simpelweg omdat nog niet de hele aarde is afgegraven. Er worden over de hele wereld steekproeven gedaan, maar met steekproeven kun je er ook net naast zitten. Er zijn een hoop plaatsen waarvan ze weten wat er in de grond zit, maar er zijn nog meer plaatsen waarvan ze het alleen vermoeden.
Ook zijn ze nog niet bezig met grootschalige winning van grondstoffen op de zeebodem, waar naar vermoeden enorme hoeveelheden metaalsoorten zijn opgeslagen.

Daar komt ook nog bij dat bijna geen enkele grondstof puur in de grond zit, meestal zit het gemixed en zijn diverse elementen verbindingen aangegaan.

Wat we wel weten is van de huidige grondstoffen die bekend zijn welke er schaars aan het worden zijn.

Elementen met een dreigend tekort:
He = Helium
Li = Lithium
Nd = Neodynium
P = Fosfor
Pt = Platina

Elementen met een beperkte hoeveelheid:
Cd = Cadmium
Cr = Chroom
Eu = Europium
Ga = Gallium
Ge = Germanium
Hf = Hafnium
In = Indium
Sb = Antimoon
Sm = Samarium
Ta = Tantaan
Tb = Terbium
Te = Telluur
W = Wolfraam

Ruwweg een indicatie van wat er in de aardkorst zit:
46,6 & Zuurstof
27,7 % Silicium
8,1% Aluminium
5 % IJzer
3,6 % Calcium
2,8 % Natrium
2,6 % Kalium
2,1 % Magnesium
1,5 % Overige
Dit laat wel zien hoe weinig er eigenlijk is van de elementen, en hoe on-zuinig we er mee omspringen. De verhoudingen in de hele aarde liggen anders dan in de aardkorst. Tevens is er een kleine verandering in de elementen door radioactief verval.

Interactief periodiek systeem (voor de betekenissen van de afkortingen) http://www.systeemderelementen.nl

Meer info over dit onderwerp in het tijdschrift Wetenschap in Beeld, nummer 9-2010 (zie ook de link)

Toegevoegd na 39 minuten:
Huidige jaarlijkse winning/productie van de schaarste elementen:

He - 170 miljoen kuub
Li - 250.000 ton
Nd - 7300 ton
P - 30 miljoen ton
Pt - 250 ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Overzicht geven is redelijk lastig, er worden steeds weer nieuwe bronnen gevonden voor tal van grondstoffen.

Wel weet ik dat helium "aan het op gaan is", alle helium gaat de lucht in, en is lastig weer terug te winnen.