Don Fernando Álvarez de Toledo (Piedrahíta in Ávila, 29 oktober 1507 – Lissabon, 11 of 12 december 1582), derde hertog van Alva, was een Spaans generaal en landvoogd van de Nederlanden aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spaans generaal en gouverneur van de Nederlanden aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. Zijn officiële naam luidt Fernando Álvarez de Toledo maar in Nederland is hij beter bekend onder de naam Hertog van Alva.

Fernando Álvarez de Toledo wordt in 1507 geboren in één van de oudste adellijke geslachten van Spanje. Zijn vader sterft vroeg en Alva wordt daardoor grotendeels - erg streng - opgevoed door zijn grootvader. Al op 14 jarige leeftijd (1524) neemt de jonge Spanjaard deel aan krijgstochten tegen de Fransen. Het is het begin van zijn lange en in Spanje veel geroemde militaire carrière.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De inspirator van de naam dukdalf. (remmingswerk voor schepen).De term is waarschijnlijk een verbastering van duque de Alva (Hertog van Alva). Tijdens de Tachtigjarige Oorlog gooiden de watergeuzen o.a. in Den Briel (tegenwoordig Brielle) hun trossen om de meerpalen en riepen daarbij duc d'Albe omdat zij ook graag de strop om de nek van deze hertog wilden gooien. Zo ontstond het begrip dukdalf.

Een andere etymologische verklaring is dat deze staketsels even onverzettelijk zouden zijn als de Inquisitie, in Vlaanderen verpersoonlijkt door de Hertog van Alva = Duque de Alva.