Je rijdt je tank leeg en de bezinksel wordt aangezogen, in welke filter komt al het bezinksel terecht en is die makkelijk te vervangen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie taalfout 'de' wordt 'het': het bezinksel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we snapten wat je bedoelde en daar gaat het om

Het beste antwoord

Je rijdt je tank nooit leeg daar de uitlaat meestal iets boven de boden zit.
Gemengd vuil in de zich sterkt bewegende brandstof wordt opgevangen in het brandstoffilter wat, afhankelijk van het merk/type auto en brandstofsoort, om de x km wordt vervangen.
Soms is dit filter makkelijk te vervangen, soms moeilijk. Het komt zelfs voor dat de pomp in de tank zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het hele traject vanaf de tank is er dan maar 1 enkel filtertje waar al het bezinksel in terecht komt. De pomp zelf of bij, voor of meteen na heeft geen filters die vervangbaar danwel schoon te maken zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is erg algemeen en daarom een algemeen antwoord.
In principe zit er maar een brandstoffilter in de leiding tussen de tank en de motor. Een keer goed filteren is toch voldoende?
Meestal zit het filter voor de pomp die op die manier ook nog beschermd wordt.
Het filterelement wordt om de x km bij een controlebeurt in een garage volgens het onderhoudschema vervangen en dat is genoeg. Als het filter goed bereikbaar is kun je dat zelf ook doen. Maak het filterelement nooit schoon maar vervang het. In de meeste gevallen is de prijs zeer laag. http://www.twenga.nl/dir-Auto-Motor,Auto-uitrusting,Brandstof-filter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor ik de vraag sluit, je schrijft, er is in principe maar 1 filter en vaak net voor de pomp? Ik heb 'm juist vaak naast de motor in de kunststof benzineslang zien hangen die je dan doormiddel van twee slangeklemmetjes ertussen vandaan haalt en vervangt. Wat ik graag duidelijk wil weten is of dat er naast dat kleine filtertje in de benzineslang bij de motor, misschien nog een ander ergens achter bij de tank verscholen zit. Mocht dat niet zo zijn dan is dat wel apart dat dan de pomp die net naast de tank zit niet beschermt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Vlak voor de inspuitventielen zit ook een filter en dat is het filter waar jij het over hebt.
Afhankelijk van het autotype kan er voor de pomp ook een filter en soms waterafscheider zitten. Ga naar je dealer en vraag hem even. Ook kun je van de meeste auto's in een auto-onderdelenwinkel wel een technische handleiding krijgen van jouw type auto. Daar kun je ook in snuffelen.
Een Porsche heeft ook twee filtersystemen en zelfs 2 pompen. Maar ja dat is een heel luxe auto . Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de reactie

Andere antwoorden (3)

in je branstof filter en die wordt vaak vervangen bij een grote beurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is men dan bang dat het bezinksel wordt aangezogen als je die filter op het benzine slangetje voorin naast de luchtfilter in 5 minuten zelf kan vervangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'dat' filter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het niet goed is om je tank leeg te rijden dan komt er ook lucht in je systeem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok maar het lucht gaat er na het voltanken weer uit toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het in je slang zit dan zal het eerst door je systeem heen moeten voor het eruit is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje haperen en het draait weer normaal neem ik aan? De reden van mijn vraag is dat ik 'm wel had leeggereden en vervolgens het filter vervangen maar dacht dat er misschien nog een filter te vervangen is. Ik had trouwens een soepele uitloop tijdens het leegrijden en startte onmiddelijk zonder haperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is alleen maar fijn voor je
maar de brandstoffilter vervangen is voldoende
en de volgende keer op tijd tanken he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is het dan niet erg om de tank leeg te rijden zoals velen beweren wanneer je erna het slangfiltertje vervangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je systeem niet vol met lucht komt is er eigenlijk geen probleem op dat filter na
Het bezinksel komt in het brandstoffilter en ja, dat is eenvoudig zelf te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brandstof wordt altijd van onder uit de brandstoftank aangezogen. Dus maakt het niet uit of je je tank leeg rijdt of niet. Tijdens het rijden is je auto in beweging en eventuele bezinksel zal zich eventueel toch mengen met de brandstof. Dus hiertoe dient een brandstoffilter om dit op te vangen en is in principe makkelijk te vervangen. Hierbij opgemerkt dat bij een dieselmotor het systeem wel eerst ontlucht dient te worden.