Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij welke temperatuur kan droog hooi 'spontaan' in vlam vliegen?

Iemand kwam laatst bij mij met het verhaal dat ze een snugglesafe in haar konijnenhok had gedaan (snugglesafe is een soort warmtekruik maar dan voor dieren), tussen het verse droge hooi dat ze er ook in had gedaan voor de warmte. En een minuut later was er zomaar brand, aldus de vertelster.

Kan dit?

Nu weet ik niet hoe warm een snugglesafe kan worden, ik denk toch op zijn allerhoogst 70 graden? En bij normale verhitting zo'n 40 / 50 graden? Geen idee, is maar een gokje. Er komt natuurlijk een hoes overheen zodat de dieren zich niet verbranden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hooi ontbrand bij een temperatuur van 225 - 240°C.
Deze ontbranding kan veroorzaakt worden door broei, echter, voor broei heb je een grote hoeveelheid hooi nodig met een te hoog vochtgehalte. Hiervan is in een normaal konijnenhok geen sprake. Broei wordt veroorzaakt door een biochemische reactie a.g.v. de aanwezigheid van micro-organismen. Dit is een langzame reactie van enkele dagen tot enkele weken. Ik neem aan dat de frequentie van schoonmaken van het hok hoger is.
Kortom: het is zeeeeer onwaarschijnlijk dat de brand is ontstaan door een snugglesafe (tenzij deze brandend uit de magnetron is gehaald) of door broei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hooi kan spontaan vlam vatten door hooibroei.
"Hooi kan bij hooibroei door spontaan verlopende fermentatieprocessen in brand raken, fermentatie vindt plaats onder invloed van micro-organismen wanneer het hooi vochtig is. Micro-organismen "eten" van het hooi, ze vormen grote levensgemeenschappen die tezamen de temperatuur van het hooi doen stijgen tot soms boven de 100°C, het hooi broeit dan. De warmte die wordt gegenereerd kan in het natte hooi nergens naartoe en verhit dus het hooi zelf. Door deze verhitting neemt de activiteit van micro-organismen nog sneller toe, zodat het proces zichzelf in stand houdt en versterkt. Dit wordt verraden door een typerende karamel-achtige geur. Als het hooi een temperatuur van 55°C bereikt volgt er een chemische reactie waarbij brandbare gassen vrijkomen."

Misschien dat daarbij de snugglesafe de spreekwoordelijke druppel is geweest.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zomaar van dit soort apparaten.
Hooi kan door broei in de brand vliegen, maar daar zijn grote hoeveelheden voor nodig die strak gestapelty ligt, niet de hoeveelheden die jij in je konijnehokje hebt.

Als jij een dergelijke pad in de magnetron opwarmt kan het wel degelijk heel heet worden. Maar dan lijkt het me toch dat je dat door hebt voor je het ding in het hooi legt;

Toegevoegd na 34 seconden:
Normale ontbranding van hooi ligt trouwens rond de 240 graden celcius
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding