Is de waterhoeveelheid op de aarde voordat de eerste mens de ruimte in ging precies hetzelfde als alle jaren daarvoor?

want nu je mensen in de ruimte hebt, urineren ze dikwijls in de ruimte lijkt mij..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Wat ben jij een zeikerd;-)

Het beste antwoord

Er er ongeveer 1.386.000.000.000.000.000.000 liter water op aarde, maar 't kan ook 500.000.000.000.000.000 liter meer of minder zijn. Een astronautenplasje minder of een ijskomeetje meer is niet significatant op dat soort getallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via ruimtereizen is er inderdaad een beetje water van de aarde verdwenen.
Aan de andere kant, zowel voor als na het begin van de ruimtereizen, verbranden wij veel hier op aarde. Bij verbranding van organische stoffen komt altijd water vrij. Verbranding is een onomkeerbaar chemisch proces.
Er is dus ook water bijgekomen.
Ik durf te stellen dat de hoeveelheid water die erbij komt groter is dan de hoeveelheid die de ruimte in gaat.

Toegevoegd na 12 minuten:
Kleine correctie:
Met het water dat vrij komt bij een verbranding bedoel ik het water dat wordt gevormd en dus niet het evt. aanwezige vocht in de brandstof.
Bij de verbranding van benzine, kerosine, diesel, gas, hout, kool, etc. wordt altijd water gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed antwoord, waarvoor een plus. Toch een kleine correctie: verbranding, inclusief de vorming van water daarbij, is een omkeerbaar proces. Bomen (hout), al dan niet in combinatie met "fossilisatie" of hoe dat heet (olie), laten dat duidelijk zien.
Nee. Die is niet precies hetzelfde.
Maar niet vanwege de reden die je bedoelt; Urine wordt nl niet achter gelaten, maar gezuiverd tot drinkwater [http://news.xinhuanet.com/english/2010-01/13/content_12800417.htm]

Het gaat er om dat water continue ontstaat en verdwijnt in de fotosynthese / verbrandings kringloop. Dus het water verandert continue. Wel zijn er stoffen op aarde bij gekomen en verdwenen via meteorieten & ruimte afval. Netto zal de aarde lichter zijn geworden, gok ik.