waarom heeft de "westerse" wereld nog geen rem gezet op het aantal kinderen per gezin?

Ja, in de westerse wereld geldt het woord vrijheid als zeer krachtig.
Maar de wereld is niet van de westerse wereld, maar van iedereen die op deze aarde leeft.
In de westerse wereld blijven we maar doorgaan met het maken van kinderen, zonder grenzen.
De aarde kan maar een bepaald aantal mensen voeden, de westerse wereld "naait" de rest van de wereld door zoveel mensen te produceren dat er uiteindelijk niet genoeg voedsel is voor iedereen op aarde.
De voedsel voorziening op aarde loopt achter op de hoeveelheid mensen die er zijn.
Wij als westerse wereld eisen een flink groot deel van de wereld op zodat de westerse wereld gevoed kan worden en kan leven, maar hoe moet het dan met de rest van de wereld?

China kent al best lang een wet die gezinnen verplicht om maximaal 1 kind per gezin te nemen.

In India zijn een hoop mannen gecastreerd, hierdoor wordt er een rem gezet op het aantal geboortes.

waarom doet de westerse wereld dit niet?

Toegevoegd na 53 minuten:
deze vraag stel ik naar aanleiding van de documentaire op ned 2: how many people can live on this planet. 23:40 6 oktober

Toegevoegd na 57 minuten:
Elke dag worden er meer dan 400.000 mensen geboren die water, eten en een dak boven hun hoofd nodig hebben. De wereldbevolking neemt explosief toe en het rijke westen maakt een onevenredig groot deel van de water-, voedsel-, en energievoorraad op. Bioloog

hier gaat het mij om!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Omdat bevolkingsgroei niet (meer) een probleem is. Tegenwoordig hebben we last van vergrijzing. Over een aantal decennia krijgen we zelfs te maken met bevolkingskrimp. In Nederland zullen we misschien nog net de 17 miljoen halen, maar dan houdt het op.
Waar de bevolking het snelst groeit, zijn juist de ontwikkelingslanden, ondanks AIDS-epidimieën, oorlog en slechte leefomstandigheden. Maatregelen moet je dus juist treffen in dat soort landen, in het westen is dat simpelweg niet nodig.

Toegevoegd na 20 minuten:
Hierbij even de absolute en relatieve bevolkingsgroei van Nederland. De groei is nog geen 1%, dan kun je niet echt van fokken spreken. Na de Tweede Wereldoorlog was de groei meer dan twee keer zo groot (Babyboom).

Toegevoegd na 24 minuten:
En ook even de bevolking van Nigeria, zie het verschil, hier is de groei explosief, zelfs de lage schattingen van de VN zijn enorm...

Toegevoegd na 27 minuten:
Ok, bron van VN werkt niet. Even op een rijtje:
1950: 36,6 miljoen inwoners
1970: 56,5m
1990: 97,3m
2010: 158,2m
2030: 215,4m (lage schatting) à 237,9m (hoge schatting)

Toegevoegd na 30 minuten:
Dus in nog geen zestig jaar is de bevolking (1950-2010) meer dan verviervoudigd (430%), in Nederland zijn we van 10 naar 16 miljoen gegaan, da's 60% erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je zegt het zelf al, omdat wij hier godzijdank in vrijheid leven en niemand voor ons kan bepalen hoeveel kinderen wij krijgen.
Dit zou dan bij wet geregeld moeten worden en ik denk niet dat wij voor zo'n regering gaan kiezen, als de mensen in China een vrije keus hadden was het wellicht ook anders. Nu wordt het gewoon door een dictatoriale regering afgedwongen.
Overigens denk ik niet dat het wereld voedselprobleem op gaat lossen door geboortebeperking in te voeren, minder vlees eten zou bijvoorbeeld beter werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jij het stelt zou je net zo goed kunnen redeneren dat de bevolkingsgroei in de derde wereld afgeremd zou moeten worden. zoals AMG al opmerkt is die groei daar harder dan in de westerse wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"maar goed ik heb niet al de juiste cijfers hiervoor, maar het geboortecijfer in combinatie met het sterftecijfer geeft wel een ander beeld" Zoals ik al zeg in mijn reactie onder je vraag: zou je dat dan niet eens snel gaan uitzoeken? Je bent hier ontzettend verontwaardigd aan het zijn over het 'kweken' van mensen in de Westerse wereld, terwijl je geen idee hebt voor hoeverre de Westerse wereld überhaupt een factor is in de wereldwijde bevolkingsgroei! Eerst je huiswerk doen, dán pas enorme betogen ophangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In derde wereldlanden neemt de bevolking wel sneller toe dan hier, maar zij hebben per persoon een véél kleinere invloed op de aarde dan wij.
Wij leven zo overdreven luxe, dat kan de aarde niet lang aan... In plaats van te klagen over dat zij teveel kinderen krijgen, kunnen we beter ons consumeerpatroon aan gaan passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar ook de opmerking in mijn antwoord dat minder vlees eten meer zoden aan de dijk zou zetten, productie van vlees is zeer onrendabel en gaat ten koste van vele dingen.
Omdat de mens altijd zo veel mogelijk zal streven naar vrijheid en leven. Maak je maar geen zorgen, het koloniseren van nieuwe planeten is echt niet meer zo ver af. Intussen kunnen we rustig verder kweken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt behalve dat dat een ontoelaatbare beknotting van persoonlijke vrijheid is?

Oké, hier komt-ie: omdat het probleem van wereldwijde bevolkingstoename niet wordt veroorzaakt door de Westerse wereld. In tegendeel.

Zie het kaartje hieronder: al dat rood, dat is grote bevolkingsgroei (en ja, sterftecijfer is inderdaad onderdeel van die berekening). Al dat groen, geel en blauw, dat is zeer kleine bevolkingsgroei, bevolking die netto gelijk blijft en zelfs negatieve bevolkingsgroei. Dat is dus bevolkingskrimp, voor de duidelijkheid.

En nou de volgende keer eerst je feiten uitzoeken hè, voordat je je zo kwaad maakt? Dat scheelt een hoop verspilde energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Akira, ik snap je vraag prima. Dat de werkelijkheid niet zo in elkaar blijkt te zitten zoals jij naar aanleiding van een gekleurde documentaire dacht, daar kan ik niets aan doen. Je vraagt waarom de Westerse wereld niet aan gedwongen geboortebeperking doet, omdat volgens jou de bevolkingsgroei in de Westerse wereld vreselijke gevolgen zou hebben. Die bevolkingsgroei blijkt er niet te zijn. Tenminste niet in de Westerse wereld. Dus van je als vraag vermomde stelling dat de Westerse wereld aan gedwongen geboortebeperking zou moeten doen om het wereldvoedselprobleem op te lossen blijft niets over. Er is simpelweg geen enkele reden om in het Westen mensen op te leggen hoeveel kinderen ze mogen krijgen, omdat het probleem niet wordt veroorzaakt door hoeveel kinderen mensen hier krijgen. In het antwoord van NBK vind je een suggestie hoe je wél iets kunt doen aan het wereldvoedselprobleem: met zijn allen minder vlees eten. Daar ligt namelijk wel werkelijk een probleem. Ik draag mijn steentje al bij: ik ben vegetariër. Wat doe jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, right back at ya. Waarom zo stekelig? Heb ik raak geprikt met mijn laatste vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging in op je opmerking dat ik de vraag niet begrepen zou hebben. Dat heb ik wel. Ik kan er niets aan doen dat je een vraag stelt gebaseerd op verkeerde aannames, dat betekent niet dat iemand die je daarop wijst je vraag verkeerd heeft begrepen. Alleen dat jij blijkbaar de verkeerde vraag hebt gesteld. Overigens, slimmerik: ik ben vegetariër, geen pescetariër. Ik eet dus geen dieren, uiteraard ook geen zeedieren. En ik ben geen fanatiekeling, ik zei alleen dat ik mijn steentje bijdraag. Natuurlijk red ik de wereld niet. Ik heb alleen een heel eenvoudige stap genomen om mijn ecologische voetafdruk, juist waar jij je zo druk om maakt, drastisch te verkleinen. Maar door al je ontwijkende reacties wordt ik wel erg nieuwsgierig, dus ik herhaal mijn vraag: wat doe jij? En dan natuurlijk afgezien van verontwaardigde stukjes op GV schrijven? Je bent zelf ook zo'n Westerling, steek jij je hand in eigen boezem, of is het allemaal loos gepraat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, je hebt gegoogled op de term pescetariër en bent daarbij, waarschijnlijk op Wikipedia, op de term 'fruitariër gestuit? Dat je zó met mijn vraag in je maag zit dat je erover liegt, zegt voor mij genoeg. Blijkbaar prikte ik inderdaad raak, en heb je geen antwoord op mijn vraag omdat je er zelf lustig op los consumeert. Verbeter de wereld, begin bij jezélf, toch? Ik ben trouwens al zo vriendelijk geweest om antwoord te geven op je stelling (ik zie namelijk geen vraag, alleen betoog na betoog) over het opmaken van een onevenredig deel van de water-, voedsel- en energievoorraad. Minder vlees eten gaat namelijk niet alleen om voedsel. Heb je bijvoorbeeld enig idee hoeveel water er wordt gebruikt om een kilo vlees te produceren? Hoeveel energie? Hoeveel vervuiling het veroorzaakt? Zoek dat eerst maar eens uit voordat je roept dat ik je ontwijk. Ik ontwijk je niet, ik geef een bijzonder concrete suggestie, iets dat iedereen gemakkelijk zelf kan doen om te problemen die je noemt te verminderen. Als de suggestie van minder vlees eten om de problemen die je noemt aan te pakken je niet bevalt omdat je zelf gehecht bent aan je kippenboutje, mag je het gewoon zeggen hoor. Ik zal de laatste zijn om je daarop te veroordelen. Mijn keuze is echt alleen *mijn* keuze, wat ik persoonlijk doe om mijn steentje bij te dragen. Als jij wat anders doet, geweldig. Als je niets doet, jammer, maar dat is jouw keuze. Maar ik raad je wel aan om een beetje te dimmen als je zelf niet eens antwoord hebt op de vraag wat jij bijdraagt, terwijl je wel fulmineert over 'de Westerse wereld' waar je zelf deel van bent. Als je nog meer wilt weten, dan heb ik een tip: stel een nieuwe vraag. Dat werkt echt een stuk beter dan beweren dat mensen deze vraag niet begrepen hebben of je ontwijken. Je kunt het mensen namelijk niet kwalijk nemen als ze antwoord geven op de vraag die je hebt gesteld, in plaats van de vraag die je gesteld zou hebben als je je feiten op orde had gehad.
Zoals in alle al gevoerde discussie al duidelijk is geworden, komt het voedseltekort niet door de bevolkingsgroei in de westerse wereld. Wel is het zo dat de bevolking van die westerse wereld veel vervuilender is en veel meer voedsel verbruikt dat de bevolking in de derde wereld.

Het voedseltekort ontstaat dan ook doordat landen de status van derde wereldland ontstijgen. Met de stijgende welvaart, nemen ook de consumptie en vervuiling toe. Eigenlijk ontstaat het probleem doordat wij als westerse wereld het verkeerde voorbeeld geven aan landen die hier ook toe gaan behoren.

We voeren plantaardig voedsel aan dieren om vlees te kunnen eten, terwijl in de derde wereld mensen van datzelfde voedsel goed zouden kunnen eten. Dat zorgt er dan wel voor dat de levensverwachting dusdanig toeneemt dat de overbevolking nog meer toeneemt

In China wordt elektriciteit geproduceerd in centrales die zo vervuilend zijn dat ze hier nooit gebouwd zouden mogen worden. Dit alles om de consumptiegoederen te produceren die de nieuwe chinese welvaartsmens meent te moeten aanschaffen naar westers voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het gaat niet zozeer om met hoeveel mensen we zijn, maar om hoe we leven. Mensen in derde wereldlanden hebben maar weinig invloed op de aarde, hoe groot de bevolkingsgroei daar ook is. Mensen in landen zoals Nederland hebben daarentegen een heel grote invloed op de aarde. En het is logisch dat landen als China die luxe zien, en denken 'dat willen wij ook!'
Je zou het beter andersom kunnen stellen, waarom maken we niet wat meer kinderen. De geboortecijfers zijn, zeker in Europa erg laag. In sommige Westerse landen 'nemen' stellen pas halverwege hun dertigste max 2 kinderen. Kijk eens voor de grap naar de bevolkingsopbouw in een land in Europa. Weinig kinderen en jongeren, hoop 40 en 50+. Nee, overbevolking is een van de weinige is niet echt een probleem in het Westen.
Ik ben het wel eens dat we in het Westen wat minder kunnen consumeren, maar dat is weer een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist de westerse wereld is in tegenstelling tot b.v. Afrika erg terughoudend in het op de wereld zetten van kinderen.
Ik heb de doc. niet gezien,maar kan me niet voorstellen,dat daarin de schuld bij het westen gelegd wordt. Wel is het zo,dat wel verhoudingsgewijs veel meer consumeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er ook vrij veel katholieken zijn in het westen en die maakten vroeger veel kinderen. Nu nog steeds wel, maar minder. Dit is geen vooroordeel!

En we hebben het best goed qua eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is niet het aantal geboortes, maar het feit dat het geboortecijfer te laag en dalende is. Voor een land als Duitsland is het dalende geboortecijfer een ware ramp. Voor Nederland trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamelijk omdat we maar per 4 jaar denken en dit punt maakt geen partijen populair. Langer denken dan 4 jaar is een lastig punt