Hoe kan het licht opeens aan zijn gegaan?

Vanacht werd ik wakker en het licht in de badkamer was opeens aan. Er is niemand uit zijn bed geweest om het aan te doen. Is hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Vooral de wat oudere lampen kunnen soms los gaan zitten op het contact, tijdens het inschakelen van de lamp is er een klein vonkje en brandt er een heel klein beetje van het lood op de lamp weg.
Als dit veel gebeurd ontstaat er een heel klein beetje ruimte tussen het puntje van de lamp en het contact in de fitting, soms gaat de lamp helemaal niet eens meer aan en gooit met ten onrechten de lamp weg.
Indien een lamp regelmatig een vonkje geeft, kan een deel van de fitting erg warm worden en uitzetten, waardoor de lamp normaal brandt, echter dit kan ook weer afkoelen en dus "krimpen"
Hierdoor kan de fitting het contact verliezen en gaat hierdoor de lamp uit!
Heel even of voor langere tijd, echter iedere trilling in huis kan de lamp weer aan laten gaan, want de schakelaar staat nog steeds aan.
Slechts het dicht gaan van een deur, kan de lamp weer laten branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En correct! +

Andere antwoorden (7)

Ik zou gokken op een gevalletje van slaapwandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige verklaring is dat er toch iemand zijn bed is uitgegaan, maar zich dat niet kan herinneren.
13 jaar geleden
- Gisterenavond niet uit gedaan?

- Stroomuitval gehad, terwijl de lamp aan stond? Tijdens de nacht kwam de stroom terug en ging de lamp aan omdat de schakelaar nog op aan stond.

- Schakelaar kapot; was de lamp weer uit te zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat kan als je de schakelaar niet goed "omzet" en hij terugspringt dat steekt heel precies maar gebeurt wel eens.
Of maar dat is volgens mij nooit bewezen dat dat gebeurt is... oma is terug om te spoken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, genoeg verklaringen:

Het licht was vergeten uit te doen en dat weet je niet meer.
Het lichtknopje was wel aangeraakt om het licht uit te doen, maar niet goed gedrukt.
Iemand slaapwandelt en heeft het licht aan gedaan.
Iemand is slaapdronken uit bed geweest en weet dat niet meer.
Jouw huisgeesten moesten plassen.
De schoonmaakkabouters kwamen controleren.
De hygienetrollen hielden inspectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ben ik toch vergeten het licht uit te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je denken van onrustige geesten. of e.t.'s
Vraag een priester om met een wijwaterkwast de geesten te bezweren.