Hoe kunnen sommige wetenschappers zo stellig beweren dat de aarde nog miljoenen jaren zal bestaan?

Zal er in die tussentijd weer een oerknal zijn geweest om heelal en aardbol opnieuw te ordenen? Zijn hier (sf)boeken over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In het uiterst vermakelijke en leesbare Nederlandstalige boek 'exit mundi' van Maarten Keulemans staat er alles over, op zijn website staat het ook nog eens, maar veel beknopter. Daarnaast worden er door deze wetenschapper alle mogelijke scenario's hoe de wereld aan zijn einde kan komen op een rijtje gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wetenschappers kunnen net zo ver in de toekomst kijken als economische analisten en Yomanda. Er is geen wetenschapper die tot nog toe het verschijnsel 'toekomst' bewezen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm watte? Waarom zou de aarde niet nog miljoenen jaren bestaan? Hij bestaan waarschijnlijk nog enkele biljoenen jaren totdat de zon ontploft.
En wat wil je met sf boeken sciense FICTION....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw! Wat een slimme jongen bij jij! Ga zo door, misschien schop je het dan ooit tot vuilnisman!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
biljoen = miljard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik dan maar eens positief zijn: @ Lino Mooie wagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja lino, nice!
Een aantal dingen weten we gewon, hoe de zon zich zal gedragen (over 5-6miljard jaar verschroeien we) en wanneer we met een ander sterrenstelsel botsen (paar honderd miljoen jaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt helemaal niet zo stellig beweerd door de gemiddelde wetenschapper. Er zijn juist veel wetenschappers die roepen dat er meer geld moet gaan naar 't detecteren van puin die op de Aarde kan knallen. (Al gaat dat dan vooral om de kans dat de mensheid uitsterft, niet zozeer om de kans dat de Aarde in stukken uiteen zal knallen.)
'T kan best gebeuren dat er in een verre toekomst een keer een enorm rotsblok tegen de aarde klapt waardoor ie uitmekaar spat. Eens in de -tig miljoen jaar gaat de arm van ons sterrenstelsel door een andere arm of zoiets. Om die periode van zoveel miljoen jaar worden er weer rotsblokken uit de planetoïdengordel alle kanten uitgeslingerd waarvan er een hoop op aarde terecht kunnen komen.

Alleen de KANS dat de aarde NIET nog miljoenen jaren bestaat is gewoon ontiegelijk klein. Gewoon een kwestie van statistiek. De grootste kans is gewoon dat over 1- of 2-miljard jaar de zeeën verdampt zijn en dat nog een paar miljard jaar later de zon net wel of net niet de Aarde opslokt als ie uitdijt ('t ligt net zo'n beetje op de grens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al langer bekend dat we in botsing zullen komen met een ander sterrenstelsel over een paar honderd miljoen jaar, dus die miljard gaan we niet halen. niks uitstellen dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We liggen inderdaad op ramkoers met Andromeda. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Andromeda-Milky_Way_collision Dat zal over zo'n drie miljard jaar gebeuren. Maar daar zullen we verder niets van merken, een "botsing" betekent dat de twee stelsels een paar keer dwars door elkaar heen vliegen voordat ze zich definitief samenvoegen. Je ziet dan meer melkwegachtige banden en meer sterren aan de hemel, da's alles. Dus het opzwellen van de zon en het verdampen van de oceanen gaan gewoon door volgens het oorspronkelijke schema.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze DENKEN dat de Melkweg ooit met Andromeda samen zal gaan. Het is verre van zeker.
Maarja dat de zon een keer opbrand is wel bijna zeker te zeggen.
Er is per universum maar één oerknal... Die oerknal is de markering of het proces van het ontstaan, derhalve is er maar één oerknal... Knal is op zich al dubieus want het impliceert geluid en daarvoor heb je een drager nodig...
Sommige wetenschappers beweren dat de aarde nog miljoenen jaren zal bestaan, omdat het de waarheid is...

Ik zal je ook zeggen dat de aarde nog miljoenen jaren zal bestaan, omdat er geen enkele reden bedacht kan worden dat de aarde zal ophouden te bestaan. Hij zal ophouden te bestaan, omdat alles wat een begin ook een einde heeft... Maar wat ik niet kan zeggen of we dan als mens nog zullen leven op dat wat we aarde noemen... Wij kunnen onszelf uitroeien, een rotsblok kan de aarde van het leven beroven, bacteriën kunnen de heerschappij van de mens overgenomen hebben, de maan kan op de aarde gevallen zijn of andere oorzaken dat de mens uitgestorven is...
De aarde veeg je niet onder het tapijt in miljoenen jaren niet...

Het heelal en de aarde zijn nog nooit geordend en dat zal ook nooit geordend worden... Wie nodig je daarvoor uit dan?

Ja er zijn boeken over, over alles bestaan boeken, dus ook hierover... Science boeken kunnen helpen, science fiction boeken niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een schot in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen de Schotten ook al aan ruimtevaart? Lijkt me een onsmakelijk gezicht als zo'n kilt omhoog gaat zweven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL :D hahaha :D