Zijn trillingen om te zetten in elektriciteit?

Toegevoegd na 1 uur:
Dank voor jullie antwoorden, dit was alleen ter inleiding.
Waarom is er dan nooit over nagedacht om deze vorm van energie te gebruiken? We praten heel wat af, en dat is geluid (trillingen) die alleen nog omgezet dient te worden in elektriciteit. Ik zie het al voor me een heel plafond met minuscule trillingsomvormers of 1 of meerdere wanden, die met 1 leiding in verbinding staat met het elektriciteitsnetwerk. Wat denken jullie van al die concerten, "good vibrations", etc.
Scheelt toch een hoop energie, want we verspillen met z'n allen echt super veel. Zo denk ik bijvoorbeeld na of het rendabel zou zijn om zeer kleine windmolens (10 x 10 cm) op een muur van een gebouw te plaatsen. Zo'n gebouw kan zich zelf voorzien van energie. Een oppervlakte van 50 vierkante meter, dus een wand van 10 x 5 m. kan zo'n 5.000 windmolentjes herbergen, hoeveel energie zouden ze kunnen opbrengen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ja.
Alleen ...of het veel stroom oplevert/efficient is betwijfel ik.

Manieren om dit te doen:
Bepaalde kristallen geven spanning af bij vervorming...deze worden oa in gasaanstekers gebruikt om elektrische vonken op te wekken.
Bij grotere trillingen: Magneet mee laten trillen en mbv spoelen stroom opwekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, denk aan het piëzo-elektrische effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!
Als men denkt aan windenergie dan denkt men altijd aan windmolens. Maar dit zou nu wel eens kunnen veranderen. Een team studenten, de Vibro-Wind Research Group, van de Cornell University is bezig met de ontwikkeling van een techniek om trillingen die ontstaan door de wind te gaan omzetten in elektriciteit. Vorig semester hebben ze een prototype gebouwd om te onderzoeken hoeveel energie er op deze manier kan gewonnen worden te onderzoeken. Dit prototype gebruikte stukken piepschuim als oscillatoren.

De moeilijkheid zit hem in de omzetting van de trillingen naar elektriciteit. Maar de oplossing hiervoor vindt men door het gebruik van piëzo-elektrische transducers. Een piëzo-elektrische transducer bestaat een materiaal (keramisch of polymeer) die elektriciteit produceert wanneer het een bepaalde mechanische spanning ondervindt. Simpel gezegd, het wekt elektriciteit op als je het plooit. Een andere oplossing voor de energieomzetting is om een elektromagnetische spoel te gaan gebruiken. Het team onderzoekt nu wel of in welke gevallen, welke van deze twee techniek het voordeligst is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Kijk maar eens naar de elektrische gitaar. De trillingen van de (stalen) snaren worden middels electromagnetische inductie in de elementen omgezet naar stroompjes. Deze elementen zijn in feite magneten omwikkeld met spoelen van dun koper/ijzerdraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Bijvoorbeeld een magnetron zet een trilling om in warmte en van warmte kan je de stoom opvangen en deze een turbine laten draaien. Die wekt dan weer de elektriciteit op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een magnetron zet elektricitische stroom om in radiogolven (trillingen) met een freq. van ong. >2 Ghz. Hoezo warmte... En wat een inefficiente manier om trillingen om te zetten in elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag zegt niets over toepasbaar of efficiëntie.
Maar als je water in de magnetron doet, dan wordt dat warm. De TRILLING maar het warm/heet. Dan krijg je stoom, enz.
Daar ging de vraag over.
In principe is elke beweging om te zetten in elektriciteit.
Dus ook trillingen kunnen middels vernuftige machines daar in omgezet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar dat zal nu wel duidelijk zijn met de verschillende antwoorden. Wat ook een mooi voorbeeld is, is de tegenwoordig bijna vergeten grammofoonplatenspeler. In de vinyl grammofoonplaten van weleer is een "landschap" van groeven geperst. De naald sleept hier overheen en die beweging veroorzaakt een trilling die word omgezet in een elektrisch signaal. Dit wordt via de versterker op zijn beurt door luidsprekers weer teruggezet naar een trilling die wij ervaren als geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het veel te weinig energie oplevert. Een microfoon of elektr. gitaar bv levert zo'n uiterst zwak stroompje op dat je een grote versterker + luidspreker nodig hebt om wat te horen. Als je een windmolentje zou plaatsen achter de uitblaasopening van een stofzuiger zou er nog geen fietslampje op kunnen branden. Bij elke vorm van omzetting van energie heb je grote verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Quote: "We praten heel wat af, en dat is geluid (trillingen) die alleen nog omgezet dient te worden in elektriciteit." Dit doen we al jaren, zo een apparaat die mechanische energie omzet in elektrische energie heet een microfoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is al zo oud als de weg naar Rome. Elektrische spanningen veroorzaken de trilling in een luidspreker en dat veroorzaakt geluid. Maak geluid (trillingen) en de conus beweegt en veroorzaakt een spanning in de spoel. Het loont alleen de moeite niet want die trillingen opwekken kost ook energie. Behalve als we flink staan te schelden tegen elkaar (overigens ook energie) maar ja dat houdt op een gegeven moment ook op.