Is de piepjeshoortest wel effectief genoeg?

Ik hoor altijd alle piepjes maar merk ook dat ik toch een beetje doof ben. Het probleem met de piepjes vind ik dat je geen achtergrond geluid hebt, je weet wanneer ze komen en je vaak zelfs weet in welke volgorde (toonhoogte).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik had dezelfde "problemen". Hoortest gedaan die goed was. Daarna de KNO arts gevraagd om het waarom ik dan bij achtergrondgeluid soms iets niet hoorde. Hij zei toen "Wij meten wat het oor hoort, maar we kunnen niet meten wat de hersens met die informatie doen. Als je voorgrond en achtergrond niet goed van elkaar kuntscheiden, dan krijg de de problemen waar jij het over hebt. Een microfoon kan ook niet voor- en achtergrondgeluid scheiden, terwijl het menselijk oor dat wel kan.

De hoortest is waarschijnlijk wel ok, alleen de eisen, die bij de test gesteld worden, liggen waarschijnlijk niet dusdanig hoog, dat over elke kleine gehoorbeschadiging moeilijk wordt gedaan.

Ga naar de oorarts, die heeft wel een andere test voor je waar je de piepjes niet kunt voorspellen :)

Maak een afspraak met de KNO arts en laat een ander test doen, b.v. met gesproken woorden, die is wel zeer effectief.

Die piepjeshoortest is ook niet effectief, en is er alleen maar voor bedoeld om een eerste indruk te krijgen van hoe het met je gehoor is gesteld. Als je werkelijk alles perfect hoort in de piepjestest, dan is de kans dat er iets met je gehoor aan de hand is, niet zo groot, maar om het zeker te weten zul je een uitgebreide hoortest moeten ondergaan, b.v. in een polikliniek. Dat is ook helemaal niet zo erg, want jijzelf kunt nog veel beter bepalen of er iets met je gehoor niet in orde is, dan die test. Je kunt het vergelijken met een bezoekje aan de oogarts. Als je veel van de letters en cijfers op de testbordje kunt lezen, dan wil dat nog niet zeggen dat je ogen voor 100% in orde zijn. Ook dat geeft alleen een eerste indruk, en de oogarts zal het dan ook zeker niet alleen van dat testje laten afhangen, wat er verder moet gebeuren.

je moet serieus de hoortest doen en echt alleen als je een piepje hoort drukken op het knopje dan komt er wel een duidelijk resultaat. wanneer je onder de 35 db zit dan is er geen hoortoestel nodig en zit je erboven dan zeker een hoortoestel nodig. zit je er tegenaan dan kun je bij de kno nog eens laten testen. vandaag en morgen zijner gratis hoortest dagen

Als je nog alle piepjes hoort is er geen reden om aan een gehoor verkies te denken dat erg groot is. Het kan best zijn dat je iets minder hoort maar nog steeds genoeg. Als je twijfelt moet je naar een KNO-arts of Audiologisch Centrum. Hier kunnen ze je nog beter testen. Als hier uit komt dat je een gehoor toestel nodig hebt is je gehoor dus slechter. Zie ook bron

Bronnen:
http://www.schoonenberg.nl/stappenplan

Ja. Die is effectief genoeg. Als jij alleen drukt als je daadwerkelijk een piepje hoort, dan komt er duidelijk uit of je wel of geen regio's hebt waarin je slecht hoort. Misschien DENK je dat je alle piepjes hoort omdat er geen omgeviongsgeluid is, maar heb je een aantal piepjes gewoon niet gehoord. in ieder geval: Het moet juist zonder omgevingsgeluid. Zo kunnen ze het volume laag houden en zeker zijn dat het je oren zijn, en niet het omgevingsgeluid dat ervoor zorgt dat je bepaalde toonhoogtes niet hoort.

Nee, de omgevingsruis is ook belangrijk. Volgens mij is deze site beter: http://www.hoortest.nl/hoortest.html Ja, heb hem net gedaan en deze heeft een ruis achtergrond en je moet cijfers horen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100