wie heeft verzonnen dat de tijd een uur achteruit/vooruit gaat en wat is het nut ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De wintertijd is eigenlijk de 'gewone'tijd. In 1907 bedenkt de Londens aannemer William Willet de zomertijd. Zonder zomertijd is het al om 3.30 uur licht en tegen 21.30 donker.Zo vroeg licht is zonde omdat je de lengte van het daglicht niet gebruikt.Door de klok te verzetten werd het `s avonds langer licht en dat het wat later licht werd maakte niet zoveel uit. In Nederland wer de zomertijd in 1877 weer ingevoerd vanwege de oliecrisis. Daarvoor werd het nog van 1916-1945 gebruikt.
Door gebruik te maken van de zomertijd wordt er energie bespaard. Verlichting hoeft minder lang te branden.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is correct (op 1877 na) +
amc
13 jaar geleden
Ja, stom hè, ik zie het. Typefoutje, moet natuurlijk 1977 zijn, maar dat wijst zich eigenlijk vanzelf. Je moet ook eigenlijk op zo`n tijdstip niet meer typen hè. ;P

Andere antwoorden (5)

Er is wel eens beweerd dat zomertijd voor het eerst voorgesteld werd door Benjamin Franklin in een brief aan de redactie van de Journal of Paris. Het artikel was echter als grap bedoeld en bovendien stelde Franklin niet voor om de zomertijd in te voeren, maar dat men vroeger moest opstaan en naar bed gaan.

Het eerste serieuze voorstel kwam van de Engelsman William Willet in zijn Waste of Daylight (Verspilling van daglicht) uit 1907, maar hij was niet bij machte om het van de Britse regering gedaan te krijgen, ondanks steun van een aanzienlijke groep parlementsleden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft den uyl bepaalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zomertijd was bedoeld om energie te besparen, maar dat blijkt niet het geval.
Politici houden aan de zomertijd vast want zolang je kritiek hebt op de zomertijd leidt dat af van de echte politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sukkels vd EEG en dan denken zij ook nog dat het nut heeft, die sukkels van europarlementariërs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij het zoveel beter weet, waarom zit jij dan nog niet in de politiek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zo gaan wij katten
In het jaar 1907 was er een Engelsman met de naam William Willet. Hij vond dat gedurende een langere periode in het jaar het wel erg vroeg licht werd terwijl men nog lag te slapen. Na een dag werken was het dan al weer donker. Willet stelde voor om de zomertijd in te voeren. Hiermee werd echter in Engeland niets gedaan. In de jaren 1916 tot 1945 hadden wij in Nederland ook zomertijd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de zomertijd afgeschaft totdat in het jaar 1977 de zomertijd weer werd ingevoerd. In de jaren 1909 tot 1940 was er in Nederland sprake van de zogenaamde Amsterdamse tijd. In deze jaren waren er verschillende tijdstippen in verschillende steden op hetzelfde moment in Nederland. Dit kwam omdat werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon opkomt in het oosten, was het in het oosten in Nederland een kwartier later dan bijvoorbeeld in het westen van Nederland, alwaar de zon weer onderging. Deze Amsterdamse tijd liep dan ook weer voor de op West-Europese tijd en om het allemaal nog ingewikkelder te maken liep de Amsterdamse tijd achter op de Midden-Europese tijd. Met de komst van de spoorwegen was het nodig dat elke plaats op hetzelfde moment dezelfde tijd hanteerde en dat gebeurde uiteindelijk dan ook in 1940.

Tegenwoordig is het zo dat de aarde verdeeld is in 24 verschillende zones tussen de keerkring en de poolcirkels. In deze zones geldt een standaardtijd. Daarbij wordt uitgegaan van de tijd van Greenwich in Engeland.

Waarom is er nu onderscheid tussen wintertijd en zomertijd?
Het antwoord op deze vraag laat zich raden. Als de zomertijd naar wintertijd gaat betekent dit dat het vroeg in de ochtend eerder licht is en in de avond eerder donker. De winterdagen zijn in ieder geval kort. Mocht de zomertijd nog gelden in de winter dan zou de zon in de winter pas rond 10 uur in de ochtend opkomen. Andersom geldt dat gedurende de zomertijd het dus later licht is in de vroege ochtend, maar langer licht is gedurende de avonduren. In de ochtend wordt er nog geslapen en tijdens de avond, als het langer licht blijft, hoeft men dus geen gebruik te maken van verlichting, wat weer een energiebesparing oplevert. De energiebesparing is dus de feitelijke reden dat de zomertijd/wintertijd-regeling is ingevoerd.