Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft iedereen een sterrenbeeld? Waar komen deze vandaan en wie heeft het verzonnen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Jaarlijks beschrijft de aarde een baan om de zon en daardoor lijkt het alsof de zon een bepaalde baan beschrijft rond een hemelbol waarop de sterren zijn geprojecteerd. In deze hemelband zijn twaalf sterrenbeelden zichtbaar (er zijn er véél meer) en daar corresponderen de twaalf perioden mee. Elke periode is genoemd naar het sterrenbeeld dat rond middernacht zijn hoogste punt bereikt.
Het benoemen van sterrenbeelden was al in de oudheid bekend (al bij de Sumeriërs), echter de meeste namen hebben wij overgenomen van de Grieken en veel van hun legenden zijn hiermee verweven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen heeft een geboortedatum, daar begint het mee.
Er zijn sterrenbeelden die gedurende een bepaalde periode van het jaar in de baan van de zon staan en dus niet zichtbaar zijn. Ze zouden zichtbaar zijn als het overdag donker zou zijn, want ze zijn in die periode van het jaar alleen overdag "zichtbaar".
Als je in die periode geboren bent, krijg je als sterrenbeeld dat sterrenbeeld op je naam.

Voorbeeld : In december is Boogschutter alleen overdag "zichtbaar" , dus als je in december geboren bent, ben je een boogschutter.
Eigenlijk een beetje tegenstrijdig, want precies de boogschutter is dus in december niet te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Volgens de (westerse) astrologie staat de zon in boogschutter van 22 november tot 22 december. In werkelijkheid (kijk maar eens naar boven...) staat de zon in boogschutter van 17 december tot 19 januari. (In beide gevallen variëren de datums een klein beetje van jaar tot jaar, onder andere door het voorkomen van schrikkeljaren.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Cryofiel. Tjeetje, zo precies weet ik dat niet hoor.
Ik hou me helemaal niet bezig met die onzin van sterrenbeelden en antescedenten en beslissingen die genomen worden aan de hand van de stand van de sterren.
Voor mij is het volkomen bezopen geleuter van mensen die niet met de voeten op de grond staan.
Maar ja, ieder het zijne of het hare.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing