Is het toeval dat het vaker in de avond/nacht regent dan overdag?

Is het toeval dat het vaker in de avond/nacht regent dan overdag? En ja zo, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Dat ligt aan het type weer, als het neerslagfront 's avonds of 's nachts het land bereikt gaat het logischerwijs dan regenen.
Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat het ook overdag regent.

Vaak zie je wel dat met onstabiel weer de buien ontstaan wanneer het aardoppervlak genoeg is opgewarmd door de zon en dat is dus meestal laat op de middag/ 's avonds.
Maar dan sterven de buien meestal ook weer uit wanneer de zon onder gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder is het inderdaad een persoonlijke waarneming, zo viel het mij erg op dat het vaak in het weekend slechter weer was dan door de week, maar ook dat kan toevallig een periode zo zijn of beter onthouden worden omdat je dan vrij bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, dat Aarsvarken;

Dat is een persoonlijke waarneming die niet met goede meteorlogische gegevens is te onderbouwen. Dus als het een periode zo is dan zal dat inderdaad toeval zijn. Vraag is hier al eerder gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het toeval is, kun je niet zeggen waardoor het komt :-)
Maar ik denk ook dat het in de zomer vaker 's avonds regent. Denk omdat de lucht overdag verzadigd raakt met vocht dat verdampt en dat 's nachts als de lucht weer afkoelt als regen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's-avonds koelt het af, ook in de hogere luchtlagen. Lage temperatuur lucht kan minder vocht vasthouden, en gaat dus sneller druppels vormen.