Baard omhoog of baard omlaag?

Hoe zit dat met sleutels? Het is me opgevallen dat bij sloten, de sleutel soms met baard omhoog in het slot gestoken dient te worden, maar dat bij andere sloten de sleutel met baard omlaag in het slot gestoken moet worden.

Is hier geen standaard voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ha, die Conan;

Zoals je eigenlijk zelf al hebt geconstateerd, nee dus. Omdat er zoveel verschillende soorten deuren zijn bestaan er ook heel veel verschillende sloten. En die komen ook nog eens van diverse fabrikanten met ieder hun eigen idee over hoe je sloten maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is wel een ongeschreven regel voor de richting waar je de sleutel heen draait bij het openen van een deurslot. Ken je vast wel. Alleen zijn er uiteraard ook uitzonderingen op die regel, altijd leuk.

Meer en meer wordt de ouderwetse sleutel met een baard, vervangen door de 'gaatjes-sleutel'. Die heeft geen boven- en onderkant, heeft veel meer verschillende mogelijkheden en is moeilijker open te maken met een loper of door 'lock-picking'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen moet de sleutel met de baard naar beneden in het slot worden gestoken.

Wat het geval kan zijn, bij een slot, waar de sleutel met de baard omhoog in het slot gestoken moet worden, is dat het slot verkeerd om gemonteerd is.

Je hebt namelijk twee typen sloten; voor deuren met het scharnier aan de linkerkant en deuren met het scharnier aan de rechterkant.

Als een linkerslot een halve slag gedraaid wordt, kan hij dienst doen als een rechterslot, alleen is dan de wijze waarop de sleutel moet worden ingestoken ook een halve slag gedraaid, en moet dus de baard van de sleutel naar boven worden gehouden.